A apresentação está carregando. Por favor, espere

A apresentação está carregando. Por favor, espere

DEMOCRITOS DEveloping the MObility CRedits Integrated platform enabling travellers TO improve urban transport Sustainability Aplicação de Créditos de Mobilidade.

Apresentações semelhantes


Apresentação em tema: "DEMOCRITOS DEveloping the MObility CRedits Integrated platform enabling travellers TO improve urban transport Sustainability Aplicação de Créditos de Mobilidade."— Transcrição da apresentação:

1 DEMOCRITOS DEveloping the MObility CRedits Integrated platform enabling travellers TO improve urban transport Sustainability Aplicação de Créditos de Mobilidade em Lisboa? Resultados do projecto DEMOCRITOS Workshop POLÍTICAS DE PERMISSÃO DE MOBILIDADE URBANA Portagens urbanas, zonas de acesso restrito e créditos de mobilidade para cidades sustentáveis Lisboa 14.09.2011 Project financed by the European Union João Bernardino, TIS.PT

2 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 2 Lisbon city Metropolitan area -18% -15% 2001 - 564.700 inhab. 1981 1991 + 2% + 6% 2001 – 2.682.700 inhab. 1981 1991

3 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 3 ~400.000 vehic./day entering Lisbon ~150.000 vehic. from residents /day in circulation Ponte Vasco da Gama Norte 107.000 veíc./dia 96.000 veíc./dia 82.000 veíc./dia 58 000 veíc./dia 34.000 veíc./dia 26.000 veíc./dia 9.000 veíc./dia Cascais Sintra / Amadora Amadora / Loures Ponte 25 Abril Oeste 150.000 veíc. res./dia

4 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 4 Cascais SOCIAL COSTS - Congestion - Air pollution - Climate change - Energy depence risk - Noise - Infrastructure degradation - Public space occupancy - Accidents Ponte Vasco da Gama Norte 107.000 veíc./dia 96.000 veíc./dia 82.000 veíc./dia 58 000 veíc./dia 34.000 veíc./dia 26.000 veíc./dia 9.000 veíc./dia Sintra / Amadora Amadora / Loures Ponte 25 Abril Oeste 150.000 veíc. res./dia COSTS! QUALITY OF LIFE  

5 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 5 2.800.000 € / dia útil 120.000 € /dia útil 115.000 € /dia útil 3.000.000 € /dia útil 700.000.000 € /ano (0,7% do PIB da Área Metropolina de Lx) Estimativas (viagem com O e/ou D em Lisboa) 280.000* horas / dia útil * 30 anos de vida 30 ton part. + 760 ton NOx /dia útil 71.000 ton CO2 Cascais QUALITY OF LIFE   SOCIAL COSTS - Congestion - Air pollution - Climate change - Energy depence risk - Noise - Infrastructure degradation - Public space occupancy - Accidents

6 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 6 Effects of a mobility credits policy

7 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 7 Mobility credits modelling tool Traffic Model (Plano de Mobilidade de Lisboa) -Performance of the road network Mobility Credits model -Prediction Effcts Trip changes Lost time Local pollutants Greenhouse gases Monetary flows

8 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 8 Strategies Sustainable load: -Soft policy: social costs reduction 20% -Radical policy:“ ““75% 20% 75%

9 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 9 Results Average price PeakOff-peak Soft policy0,13 €/km 0,03 €/km Radical policy0,57 €/km 0,31 €/km - Elasticities of demand to costs: Existence of uncertainty. Price flexibility important. - Credit price differs per period of the day to account for congestion costs

10 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 10 Results Vehicle-kilometres Distinct results in peak and off-peak time Off-peak time traffic may increase due to transfer of trips from peak time Peak timeOff-peak time

11 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 11 Results Equity Redistributive effect occurs if credits are attributed to individuals. If free credits are attributed to vehicles, redistributive effect is lost... to income level Credit allocation rules Income level Free credits attributed to LowHigh Individuals +2,79 €/month -2,79 €/month Vehicles ≈ 0

12 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 12 Results Equidade Groups of winners and losers are defined mostly by the location of free credit attribution.... to residential location Local de residência Credits attributed to Lisboa Fora Lisboa (AML) Lisbon individuals 26 €/month-8 €/month Metropolitan Area individuals -19 €/month6 €/month

13 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 13 Long-term effects In the long-term, individuals adapt structural decisions to the new policy reality by: Choosing work and home closer together Buying cleaner cars / having less cars Public transport may increase quality (higher revenues) Therefore, the policy benefit/cost ratio improves in the long-term The sooner the structural changes take, place, the sooner the higher benefits come; announce/execute measures in advance

14 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 14 Public acceptability Political and institutional context

15 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 15 Public acceptability - survey “Numa escala de 0 a 10, qual seria a possibilidade de você ser a favor de uma medida deste tipo?” Média 5,4 Initial opinion on Mobility Credits

16 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 16 Public acceptability Opinion on car users paying for social costs they cause “Parece-lhe justo que, quando um cidadão que utiliza o automóvel causa custos à sociedade, nomeadamente os de poluição, congestionamento e ocupação do espaço público, ele pague uma quantia por isso?” Média 5,0 Result worsens under perspective on pure pricing system

17 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 17 Public acceptability “Agora tenha em conta estes factos decorrentes da introdução do sistema: (…) Se assumir que todos estes factos serão uma realidade num sistema de créditos de mobilidade, como avaliaria agora o sistema?” Média 6,1 Acceptability for Mobility Credits improves after detailed explanation of benefits Opinion on Mobility Credits after second thought (benefits explained)

18 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 18 Public acceptability Conclusions (also coming from focus groups and discussion with politicians) Communicate benefits Present measure in package with other positive measures, particularly public transport improvements Notion of limits for sustainability and no raising of funds for the State do have positive effects on acceptability in Lisbon

19 DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa 14.09.2011 19 Thank you for your attention and regards from Lisboa! João Bernardino – joao.bernardino@tis.ptjoao.bernardino@tis.pt João Vieira – joao.vieira@tis.ptjoao.vieira@tis.pt


Carregar ppt "DEMOCRITOS DEveloping the MObility CRedits Integrated platform enabling travellers TO improve urban transport Sustainability Aplicação de Créditos de Mobilidade."

Apresentações semelhantes


Anúncios Google