Linguagens, Códigos e suas Tecnologias – Inglês

Slides:



Advertisements
Apresentações semelhantes
Modal Verbs.
Advertisements

YOU NEEDED ME ( Você precisou de mim )
Relative Pronouns Teacher Márcia Elisa.
Object and Subject Pronouns
And now, the end is here E agora o fim está próximo, And so I face the final curtain E então eu encaro a última cortina. My friend, I'll say it clear.
Alice Cooper I never cry.
Passagem automática Well, it's not far down to paradise, at least it's not for me And if the wind is right you can sail away and find tranquility Oh,
Pronomes Indefinidos.
Possessives Teacher Natália.
YOU NEEDED ME Slaide automático.
Slides/automáticos…aguarde
Pronomes pessoais & Indefinidos
Unbreak My Heart Unbreak My Heart Toni Braxton Toni Braxton.
Wh- Questions e Short Answers
I cried a tear, you wiped it dry Eu chorei uma lágrima, você a enxugou I was confused, you cleared my mind Me sentia confuso, você clareou minha mente.
SIMPLE PRESENT O Simple Present é o equivalente, na língua inglesa, ao Presente do Indicativo, na língua portuguesa. O Simple Present é usado para indicar.
Relative Pronouns.
The Platters Smoke gets in your eyes.
RELATIVE PRONOUNS SUMMARY.
What can I say There´s an empty place Where your Love filled my life And I know That a part of you will always Be a part of me O que eu posso dizer.
Andressa Ribeiro do Amaral
Hurt Hurt Christina Aguilera Seems like it was yesterday Parece que foi ontem You told me how proud you were Você me disse o quanto estava orgulhoso.
Músicas de Natal.

Possessive adjectives
Básicos de Português Por: Karla Salazar.
RELATIVE PRONOUNS O pronome relativo é utilizado para retomar uma pessoa ou um objeto que foi falado anteriormente e funciona como conector do sujeito.
RELATIVE PRONOUNS WHO ( Pessoa + who + verbo)
MY WAY Frank Sinatra MARILYNMONROEMARILYNMONROE Ligue o som.
Unit 8 Subject and Object Pronouns.
AdsRcatyb It's sad to think we're not gonna make it É triste pensar que não vamos conseguir It's sad to think we're not gonna make it É triste pensar.
DISCURSO DIRETO E INDIRETO
Pronomes Relativos.
Me gustan los animales. Yo soy vegetariana. Me encanta la musica.! Y mi familia [mi hermano y mis amigos.
Linguagens, Códigos e suas Demonstrative pronouns
Seize The Day Aproveite o dia
Seduces-me Celine Dion Seduces-me Celine Dion Everything you are Tudo o que você é Everything you'll be Tudo o que você será Touches the current of love.
You Needed Me Murray Anne I cried a tear, Eu chorei uma lágrima, I was confused, Me sentia confusa, I was confused, Me sentia confusa, you cleared.
Linguagens, Códigos e suas
ESTRUTURA QUESTIONS.
The Relative Pronouns To identify or to give more details about the person, animal or thing we are talking about.
Paul Anka Diana.
FELIZ DIA DO AMIGO!!! PS: Abaixo de cada texto tem a tradução para o inglês assim posso enviar a TODOS os meu amigos de uma só vez! I edited the real text,
I could start dreamin, but it never ends Eu poderia começar a sonhar mas isso nunca terminaria As long as you're gone we may as well pretend Enquanto.
Heaven Bryan Adams Oh - thinkin about all our younger years Pensando nos nossos tempos de juventude There was only you and me Só existia eu e você.
HEY JUDE Hey Jude don't make it bad Hey Jude não piore as coisas Take a sad song and make it better Pegue uma canção triste e a torne melhor.
The Platters The great pretender Oh yes, I'm the great pretender Oh sim, eu sou o maior fingido Pretending that I'm doing well Fingindo que estou indo.
YESTERDAY, YESTERDAY, Ontem, I KNEW THE GAMES TO PLAY Eu sabia como brincar I THOUGH I KNEW THE WAY Eu pensava que sabia LIFE WAS MEANT TO BE Como a vida.
Once there were green fields, Uma vez que existiam campos verdes,
Rick Astley Cry for help She’s taken my time. Ela tem tomado o meu tempo Convince me she’s fine. Me convencendo de que está bem But when she leaves.
Se você partir, se me deixar Como vou ficar...morrendo devagar Se você partir, a vida nada vai significar Se você partir, se me abandonar Vou pedir.
QUESTION TAGS or TAG QUESTIONS
By Búzios Slides Sincronizado com a Música All For Love Bryan Adams & Rod Stewart.
PRESENT PERFECT 1. Não existe este tempo verbal na Língua Portuguesa; ASPECTOS A SEREM CONSIDERADOS: 2. Associa-se o Present Perfect entre uma ação do.
-A partir do 2º Slide a passagem é automática!
The great pretender The platters Uma produção - IVOFLORIPA Imagens GOOGLE Aguarde – Não precisa clicar.
Song by the Plattes MY PRAYER (Minha oração) By Búzios Slides Sincronizado.
Língua Estrangeira - Inglês
Adjectives of quantity: some / any
LÍNGUA INGLESA Subject Pronouns x Object Pronouns
Unit 4 Relative clauses & relative pronouns. Orações relativas Orações relativas são usadas para definir ou acrescentar informações sobre uma pessoa,
Verbo to be. Outros verbos.. Verb to be Simple present Am Is Are.
Where do I begin Por onde eu começo To tell a story of how great a love can be, A contar a história de quão grande um amor pode ser? The sweet love.
RELATIVE PRONOUNS ARE USED TO INTRODUCE CLAUSES THAT DEFINE OR ADD INFORMATION TO A NOUN.
Relative Pronouns.
-A partir do 2º Slide a passagem é automática!
Relative Pronouns.
Transcrição da apresentação:

Linguagens, Códigos e suas Tecnologias – Inglês Ensino Fundamental, 9° Ano Defining relative clauses (who, which, where, whose, when)

Veja algumas formas em inglês nos slides seguintes!!! Relative Pronouns É um conectivo que une uma oração a outra. Ele evita a repetição de termos. Muitas das vezes são traduzidos como QUE, DE QUE, O QUAL, CUJO, ONDE... E.g.: This is the doctor. He helped you. This is the doctor who helped you. ( Este é o médico que te ajudou.) Veja algumas formas em inglês nos slides seguintes!!!

Who Whom Which Usado para referir-se a termos antecedentes que sejam PESSOAS.

Who Whom Which Usado para referir-se a termos antecedentes que sejam PESSOAS. Usado da mesma forma que WHO, contudo é mais frequente o uso quando vem após preposições.

Who Whom Which Usado para referir-se a termos antecedentes que sejam PESSOAS. Usado da mesma forma que WHO, contudo é mais frequente o uso quando vem após preposições. Usado para referir-se a ANIMAIS, ou COISAS. Pode ser usado entre vírgulas ou com preposições.

Who Whom Which Usado para referir-se a termos antecedentes que sejam PESSOAS. Translation (Meaning) o que, que, o (a) qual, os (as) quais Usado da mesma forma que WHO, contudo é mais frequente o uso quando vem após preposições. Usado para referir-se a ANIMAIS, ou COISAS. Pode ser usado entre vírgulas ou com preposições.

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH.  That is the psychologist _____ was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for _____ you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, _____ was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie _____ I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH.  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for _____ you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, _____ was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie _____ I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for _____ you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, _____ was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie _____ I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, _____ was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie _____ I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, _____ was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie _____ I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie _____ I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie _____ I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in _____ I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH I was watching wasTwilight. ( O filme que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICHI put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► Fill in the blanks below with WHO, WHOM or WHICH  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICHI put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

TRANSLATION (MEANING) QUE, (A) O QUAL, (AS) OS QUAIS Who Whom Which TRANSLATION (MEANING) QUE, (A) O QUAL, (AS) OS QUAIS Usado para termos antecedentes que sejam PESSOA, ANIMMAIS ou COISAS; Pode substituir, em muitos casos, WHO, WHOM ou WHICH; NÃO pode ser utilizado ENTRE VÍRGULAS ou com PREPOSIÇÃO ( IN, ON, AT, FROM, OF, TO, WITH...).. That

Practicing ► In which sentences below the Relative Pronoun may be replaced by THAT.  That is the psychologist WHO was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICHI put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► In which sentences below the Relative Pronoun may be replaced by THAT.  That is the psychologist WHO / THAT was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICHI put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing ► In which sentences below the Relative Pronoun may be replaced by THAT.  That is the psychologist WHO / THAT was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH / THAT I was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICH I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.)

Practicing - JUSTIFICATIVAS ► In which sentences below the Relative Pronoun may be replaced by THAT.  That is the psychologist WHO / THAT was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH / THATI was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICHI put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.) Preposição

Practicing - JUSTIFICATIVAS ► In which sentences below the Relative Pronoun may be replaced by THAT.  That is the psychologist WHO / THAT was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH / THATI was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICHI put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.) Preposição Entre vírgulas

Practicing - JUSTIFICATIVAS ► In which sentences below the Relative Pronoun may be replaced by THAT.  That is the psychologist WHO / THAT was talking to me. ( Aquele é o psicólogo que estava conversando comigo.)  The lady for WHOM you asked is my aunt. ( A senhora por quem você perguntou é minha tia.)  Mrs. Brown, WHO was helped by me, traveled to London yesterday. ( A senhora Brown, que foi ajudada por mim, viajou para Londres ontem.)  The movie WHICH / THATI was watching wasTwilight. ( O filme a que eu estava assistindo era Crepúsculo.)  The pencilcase in WHICH I put my rubber isn’t that one. ( O estojo no qual eu coloquei minha borracha não é aquele.) Preposição Entre vírgulas Preposição

Some More Relative Pronouns Whose- Cujo ( a, os, as )  Usado numa relação de POSSE;  Refere-se ao possuidor;  Nunca pode ser substituído e precede sempre um substantivo.

Whose- Cujo ( a, os, as ) Where- Onde, em que Some More Relative Pronouns Whose- Cujo ( a, os, as ) Where- Onde, em que  Usado numa relação de POSSE;  Refere-se ao possuidor;  Nunca pode ser substituído e precede sempre um substantivo. Usado para designar / descrever LUGARES; Nunca pode ser substituído.

E.g.: ( Meu amigo cujo pai está no hospital está muito triste.)  My friend whose father is in hospital is very upset. ( Meu amigo cujo pai está no hospital está muito triste.)  Australia is a country where you see a lot kangaroos. ( Austrália é um país no qual você pode ver muitos cangurus.)

E.g.: ( Meu amigo cujo pai está no hospital está muito triste.)  My friend whose father is in hospital is very upset. ( Meu amigo cujo pai está no hospital está muito triste.)  Australia is a country where you see a lot kangaroos. ( Austrália é um país no qual você pode ver muitos cangurus.)

Use the correct Relative Pronoun to complete each sentence below. A referee is a person ______ manages a game. Imagem: Rick Dikeman / GNU Free Documentation License

Use the correct Relative Pronoun to complete each sentence below. A referee is a person who manages a game. Imagem: Rick Dikeman / GNU Free Documentation License

Use the correct Relative Pronoun to complete each sentence below. A referee is a person who / that manages a game. Imagem: Rick Dikeman / GNU Free Documentation License

Use the correct Relative Pronoun to complete each sentence below. A snack bar is a place _____ people buy snack, food... Imagem: Bene16 / GNU Free Documentation License

Use the correct Relative Pronoun to complete each sentence below. A snack bar is a place where people buy snack, food... Imagem: Bene16 / GNU Free Documentation License

Mark an X on the right alternative: ► Chess, ___ is an ancient game, has unknow origin. a) who b) which c) where d) whose e) that Imagem: Jaapvanderkooij / GNU Free Documentation License.

Mark an X on the right alternative: ► Chess, ___ is an ancient game, has unknow origin. a) who b) which c) where d) whose e) that ANSWER: B ► Harry is the man ____ son plays chess extremely well. e) that Imagem: Jaapvanderkooij / GNU Free Documentation License.

Mark an X on the right alternative: ► Chess, ___ is an ancient game, has unknow origin. a) who b) which c) where d) whose e) that ANSWER: B ► Harry is the man ____ son plays chess extremely well. e) That ANSWER: D

 Listen to the song below “Take a Look At Me Now” by Mariah Carey and complete the blanks with Relative Pronouns: How can I just let you walk away, just let you leave without a trace When I stand here taking every breath with you, ooh You're the only one _______ really knew me at all   How can you just walk away from me, when all I can do is watch you leave 'Cause we've shared the laughter and the pain and even shared the tears You're the only one _______ really knew me at all So take a look at me now, _______ has just an empty space And there's nothing left here to remind me, just the memory of your face Well take a look at me now, ______has just an empty space And you coming back to me is against the odds and that's _______ I've got to face I wish I could just make you turn around, turn around to see me cry There's so much I need to say to you, so many reasons why You're the only one _______ really knew me at all So take a look at me now, _______ has just an empty space And there's nothing left here to remind me, just the memory of your face Now take a look at me now, 'cause there's just an empty space   But to wait for you, is all I can do and that's what I've gotta face Take a good look at me now, 'cause I'll still be standing here And you coming back to me is against all odds It's the chance I've gotta take Take a look at me now http://www.youtube.com/watch?v=SlESKh3dEoc&feature=fvst Ouça a Musica aqui

KEY – KEY – KEY Ouça a Musica aqui How can I just let you walk away, just let you leave without a trace When I stand here taking every breath with you, ooh You're the only one who really knew me at all   How can you just walk away from me, when all I can do is watch you leave 'Cause we've shared the laughter and the pain and even shared the tears You're the only one who really knew me at all So take a look at me now, who has just an empty space And there's nothing left here to remind me, just the memory of your face Well take a look at me now, who has just an empty space And you coming back to me is against the odds and that's what I've got to face I wish I could just make you turn around, turn around to see me cry There's so much I need to say to you, so many reasons why You're the only one who really knew me at all So take a look at me now, who has just an empty space And there's nothing left here to remind me, just the memory of your face Now take a look at me now, 'cause there's just an empty space   But to wait for you, is all I can do and that's what I've gotta face Take a good look at me now, 'cause I'll still be standing here And you coming back to me is against all odds It's the chance I've gotta take Take a look at me now http://www.youtube.com/watch?v=SlESKh3dEoc&feature=fvst Ouça a Musica aqui

Project- Para aprofundar o vocabulário ou aproximar da realidade do aluno, o professor pode realizar a seguinte atividade: MATERIAL NECESSÁRIO 1-Cartolina 2- Cola bastão 3- Tesoura sem bico 4- Vários lápis coloridos 5- Jornais e revistas (COM MUITAS IMAGENS) ESTRATÉGIA  Dividir a sala em três categorias ( PROFISSÕES – ANIMAIS / OBJETOS – LUGARES);  Cada categoria com dois grupos (dois para profissões.) EXECUÇÃO DA ATIVIDADE Após identificar o vocabulário a ser pesquisado, os grupos deverão formular frases referentes a cada uma das palavras encontradas. (Opção do professor se as frases deverão ser bilíngues. Não vejo como necessário, pois a imagem vai auxiliar na compreensão.) Exemplo: BAKERY- “A bakery is a place where I buy bread.” Pegar todas as palavras, frases e associar a uma imagem retirada de recorte de jornal ou revista. Colar de forma harmônica e coerente frase e figura. Expor em uma parte da sala destinada à exposição de atividades.

Tabela de Imagens n° do slide direito da imagem como está ao lado da foto link do site onde se consegiu a informação Data do Acesso   29 Rick Dikeman / GNU Free Documentation License. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Referee_hockey_ahl_2004.jpg 31/08/2012 30 31 32 Bene16 / GNU Free Documentation License http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altmannshofen_%28Mac_Donalds%29.jpg 33 34 Jaapvanderkooij / GNU Free Documentation License. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_Howell_playing_chess.jpg 35 36