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10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 SONORITY “CHALUMEAU” OF THE CLARINET Empirical Study Using Factorial Design Luís.

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1 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 SONORITY “CHALUMEAU” OF THE CLARINET Empirical Study Using Factorial Design Luís Carlos de Oliveira Ricardo Goldemberg Jônatas Manzolli IA - NICS - UNICAMP

2 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 nonono ?=?=

3 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 Experimental Equipments Compressor; Acrilic Box; Clarinet;

4 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 Experimental Scheme 1. Inlet of Air 2. Compressor 3. Gate 4. Flow meter 5. Empty Volume 6. Pressure meters 7. Plate 8. Material for Acoustic Absorption 9. “Mordedura” 10. Reed 11. Clarinet

5 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 Detail of the “Mordedura”

6 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 We propose... 1. To eliminate the human corrections (Musician) in the Production of Sound 2. To analise a bigger number of independent variables (factors) 3. To use a Factorial Design of Experiments

7 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 Factors (Independent Variables) VOLUME OF THE BOX (F1) HARDNESS OF THE REED (F2) POSITION IN THE REED (F3) OPENING OF THE MOUTHPIECE (F4) CONTACT AREA OF THE REED (F5) QUANTITY OF MATERIAL (F6)

8 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 RESPONSES 1.Amplitude (dB) 2.Frequency (Hz)

9 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 Level of the Factors FACTORS0+1 F1:Volume of the Box (%)606570 F2:Hardness of the Reed (#)22,53 F3:Position in the ReedIntCenExt F4:MouthpieceABC F5:Contact Area (m 2 ) 3x10 -5 1x10 -4 1,4x10 -4 F6:Quantity of Material (kg) 00,0150,030

10 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 Fractional Factorial Design (Sound: D 3 ) Exp.Vol. Box Hard. of Reed Pos. in Reed MouthpieceAreaMaterialOrder of Runs 1 +1 7 2 +18 3+1 +111 4+1 +1 4 5 +1 1 6+1+1+13 7 +1 +12 8 10 90000005 0000009 110000006

11 10 o Simpósio Brasileiro de Computação Musical3 a 6 de Outubro de 2005 RESULTS: 1.The contact area was the most important factor for the intensity and frequency of the sound; 2. To increase the volume reduce the intensity of the fundamental and the 8 th harmonic but increase the intensity of the 5th, 6th, 10th and 12th harmonics; 3. To increase the contact area diminish the frequency of the harmonics; 4. To increase the hardness of the reed increase the frequency of the harmonics.


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