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Pensamento Crí Թ tico Luís Moniz Pereira Departamento de Informática FCT-UNL 1º sem. 06/07 Critical Thinking.

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1 Pensamento Crí Թ tico Luís Moniz Pereira Departamento de Informática FCT-UNL 1º sem. 06/07 Critical Thinking

2 Enquadramento Disciplina da área de soft skills. Disciplina da área de soft skills. Tem uma relevância geral para qualquer área científica, em particular para a Informática, pela forte ligação com a lógica para análise de argumentos, hipóteses, e especificações de problemas ou soluções. Tem uma relevância geral para qualquer área científica, em particular para a Informática, pela forte ligação com a lógica para análise de argumentos, hipóteses, e especificações de problemas ou soluções.

3 Objectivos – Saber Interpretar correctamente experiências ou dados experimentais. Interpretar correctamente experiências ou dados experimentais. Inferir conclusões a partir de informações dadas, e ajuizar da credibilidade das fontes. Inferir conclusões a partir de informações dadas, e ajuizar da credibilidade das fontes. Identificar erros de inferência ou contradições e resolvê-las (debugging). Identificar erros de inferência ou contradições e resolvê-las (debugging). Saber argumentar e identificar compromissos, bem como lidar com ambiguidades e avaliar opções. Saber argumentar e identificar compromissos, bem como lidar com ambiguidades e avaliar opções. Perceber explicações lógicas e de causalidade. Perceber explicações lógicas e de causalidade.

4 Objectivos – Fazer Elaborar argumentos válidos e gerir hipóteses e contextos. Elaborar argumentos válidos e gerir hipóteses e contextos. Comunicar ideias e sua sustentação lógica. Comunicar ideias e sua sustentação lógica. Descrever correctamente experiências, resultados, e conclusões. Descrever correctamente experiências, resultados, e conclusões. Preferir hipóteses explicativas e testá-las. Preferir hipóteses explicativas e testá-las. Dar e interpretar explicações causais e lidar com suas alternativas. Dar e interpretar explicações causais e lidar com suas alternativas.

5 Objectivos – Soft Skills Comunicação e debate. Precisão de linguagem. Comunicação e debate. Precisão de linguagem. Pensamento crítico. Procura de fontes de informação. Pensamento crítico. Procura de fontes de informação. Raciocínio disciplinado. Raciocínio disciplinado. Avaliação objectiva de argumentos e factos. Avaliação objectiva de argumentos e factos. Capacidade de decidir usando trade-offs sobre valores de utilidade. Capacidade de decidir usando trade-offs sobre valores de utilidade.

6 Esforço do aluno - ECTS Número usual de semanas por semestre é 14 Horas por crédito28 Horas por SemanaSemanasHoras Aulas Teóricas21428 Aulas teórico-práticas Aulas práticas e laboratoriais Seminários Estágio Orientação tutorial 4 Outras 10 Projectos e trabalhos 30 Estudo60 Avaliação 6 Total de Horas166 ECTS6

7 Funcionamento - Docentes Docentes Docentes –Teóricas: 3 as 17–19 anfiteatro 127 II Prof. Cat. Luís Moniz Pereira gab Ed II, ext atendimento: 3 as –Práticas: 6 as 9–11 sala ?? ou 11–13 sala ?? Prof. Aux. Ludwig Krippahl gab Ed II, ext atendimento: 6 as 13-14

8 Funcionamento – Página PC Sítio com: Sítio com:http://ssdi.di.fct.unl.pt/lei/pc/ –Objectivos, programa, avaliação, etc –Sumários das teóricas e das práticas –Slides e gravação digital de som de cada aula –Documentação, exercícios, resultados da avaliação –Links externos –Software –Lista de distribuição de mail, subscrevam ! https://mail.di.fct.unl.pt/mailman/listinfo/lei-pc https://mail.di.fct.unl.pt/mailman/listinfo/lei-pc –Mail para envio de trabalhos:

9 Funcionamento – Avaliação 1 Componente prática com 4 fichas individuais, de cerca de 100 palavras, aproximadamente cada 2-3 aulas. Estima-se em 4 horas o esforço para cada ficha. Componente prática com 4 fichas individuais, de cerca de 100 palavras, aproximadamente cada 2-3 aulas. Estima-se em 4 horas o esforço para cada ficha. Dois trabalhos individuais, de cerca de 500 palavras cada. Estima-se em 15 horas o esforço para cada trabalho. Dois trabalhos individuais, de cerca de 500 palavras cada. Estima-se em 15 horas o esforço para cada trabalho. Participação e desempenho nas discussões das aulas práticas. Participação e desempenho nas discussões das aulas práticas. Estas componentes valem 40% da nota final. Estas componentes valem 40% da nota final.

10 Funcionamento – Avaliação 2 Exame final escrito de 2 horas: Exame final escrito de 2 horas: –Com algo como 4 perguntas das quais se podem escolher 2, com respostas de desenvolvimento. –As respostas não são necessariamente longas (e.g. 3-4 páginas), mas terão material para consultar (algumas páginas), e que criar um argumento estruturado, o que poderá exigir alguns rascunhos. Esta componente vale 60% da nota final. Esta componente vale 60% da nota final. Obrigatoriedade de presença em 9T e em 9P. Obrigatoriedade de presença em 9T e em 9P.

11 Programa - 1 Estrutura de argumentos Estrutura de argumentos – Estrutura lógica formal. – Requisitos de validade. Ambiguidade. Erros em argumentos falaciosos Erros em argumentos falaciosos – Erros de raciocínio. Remoção de contradições. – Mau uso da evidência. – Erros linguísticos e recurso a considerações pessoais.

12 Programa - 2 Avaliação crítica Avaliação crítica – Avaliação de experiências pessoais. – Crença e conhecimento. – Afirmações e o ónus da prova. Comunicação e fontes de informação Comunicação e fontes de informação Decisão e "trade-offs" Decisão e "trade-offs" – Avaliação de opções. – Enviezamentos. Equilíbrios.

13 Programa - 3 Raciocínio Científico Raciocínio Científico – Importância da testabilidade de hipóteses. – Preferências explicativas. – Modelos teóricos e sua avaliação. – Epistemologia. – Hipóteses causais e estatísticas. – Reproductibilidade, confirmaçãoindependente, e arbitragem.

14 Main Bibliography Alec Fisher, 2001, Critical Thinking - an introduction, Cambridge U.P. Alec Fisher, 2001, Critical Thinking - an introduction, Cambridge U.P. Jonathan Baron, 2000, Thinking and Deciding, Jonathan Baron, 2000, Thinking and Deciding, Cambridge U.P., 3 rd ed. Ronald Griere, 1997, Understanding Scientific Reasoning, Harcourt Brace, 4 th ed. Ronald Griere, 1997, Understanding Scientific Reasoning, Harcourt Brace, 4 th ed. Douglas Walton, 2004, Abductive Reasoning, Douglas Walton, 2004, Abductive Reasoning, The University of Alabama Press. M. Neil Browne, Stuart M. Keeley, 2004, Asking the Right Questions, Pearson Prentice Hall, 7 th ed. M. Neil Browne, Stuart M. Keeley, 2004, Asking the Right Questions, Pearson Prentice Hall, 7 th ed.

15 Two sides of the coin Critical thinking has two sides to it: Critical thinking has two sides to it: - That of the consumer of information. - That of the producer. Often, the stress if put just on the general public, viewed as the critical consumer. Often, the stress if put just on the general public, viewed as the critical consumer. Here, we shall stress the critical producer side too: university students are trained to be producers of knowledge, activities, decisions and designs, and hence should strive to be self-critical producers. Here, we shall stress the critical producer side too: university students are trained to be producers of knowledge, activities, decisions and designs, and hence should strive to be self-critical producers.

16 Definitions – John Dewey Critical thinking is the active, persistent, and careful consideration of a belief or supposed form of knowledge, in the light of the grounds which support it, and the further conclusions to which it tends. Critical thinking is the active, persistent, and careful consideration of a belief or supposed form of knowledge, in the light of the grounds which support it, and the further conclusions to which it tends.

17 Definitions – Edward Glaser on Dewey Critical thinking is: Critical thinking is: - An attitude of being disposed to consider, in a thoughtful way, the problems and and subjects that come within the range of ones experience. - An attitude of being disposed to consider, in a thoughtful way, the problems and and subjects that come within the range of ones experience. - Knowledge of the methods of logical inquiry and reasoning, and some skill in applying those methods. - Knowledge of the methods of logical inquiry and reasoning, and some skill in applying those methods. It calls for a persistent effort to examine any belief or supposed form of knowledge in the light of the evidence that supports it and the further conclusions to which it tends. It calls for a persistent effort to examine any belief or supposed form of knowledge in the light of the evidence that supports it and the further conclusions to which it tends.

18 Definitions – Robert Ennis Critical thinking is reasonable, reflective thinking that is focussed on deciding what to believe or do. Critical thinking is reasonable, reflective thinking that is focussed on deciding what to believe or do.

19 Definitions – Richard Paul Critical thinking is that mode of thinking – about any subject, content or problem – in which the thinker improves the quality of his thinking, by skilfully taking charge of the structures inherent in thinking and imposing intellectual standards upon them. Critical thinking is that mode of thinking – about any subject, content or problem – in which the thinker improves the quality of his thinking, by skilfully taking charge of the structures inherent in thinking and imposing intellectual standards upon them.

20 Definitions – Michael Scriven Critical thinking is skilled and active interpretation and evaluation of observations and communications, information and argumentation. Critical thinking is skilled and active interpretation and evaluation of observations and communications, information and argumentation.

21 Definitions – Wikipedia 1 Critical thinking consists of a mental process of analyzing or evaluating information, particularly statements or propositions that people have offered as true. It forms a process of reflecting upon the meaning of statements, examining the offered evidence and reasoning, and forming judgments about the facts.

22 Definitions – Wikipedia 2 Critical thinkers can gather such information from observation, experience, reasoning, and/or communication. Critical thinking has its basis in intellectual values that go beyond subject-matter divisions and which include: clarity, accuracy, precision, evidence, thoroughness and fairness.

23 Definitions – Wikipedia 3 The process of critical thinking involves acquiring information and evaluating it to reach a well- justified conclusion or answer. The process of critical thinking involves acquiring information and evaluating it to reach a well- justified conclusion or answer. Part of critical thinking comprises informal logic. Part of critical thinking comprises informal logic. Given research in cognitive psychology, educators increasingly believe that schools should focus more on teaching their students critical thinking skills than on memorizing facts by rote-learning. Given research in cognitive psychology, educators increasingly believe that schools should focus more on teaching their students critical thinking skills than on memorizing facts by rote-learning.

24 Definitions – William G. Sumner 1 Critical thinking is the examination and test of propositions of any kind which are offered for acceptance, in order to find out whether they correspond to reality or not. Critical thinking is the examination and test of propositions of any kind which are offered for acceptance, in order to find out whether they correspond to reality or not. The critical faculty is a product of education and training. It is a mental habit and power. The critical faculty is a product of education and training. It is a mental habit and power.

25 Definitions – William G. Sumner 2 Critical thinking is such a prime condition of human welfare that men and women should be trained in it. Critical thinking is such a prime condition of human welfare that men and women should be trained in it. Critical thinking is our only guarantee against delusion, deception, superstition, and misapprehension of ourselves and our earthly circumstances. Critical thinking is our only guarantee against delusion, deception, superstition, and misapprehension of ourselves and our earthly circumstances.

26 Bootstrap Thinking critically about critical thinking ! Critical thinking is critical !


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