Aula Prática 5. Fluxes (Problem 1.07) Consider the flow in a rectangular duct, formed by two paralell plates (width b=1m and height 2h= 30cm) where air.

Slides:



Advertisements
Apresentações semelhantes
Socrates Grundtvig 2 Learning Partnership
Advertisements

SOLUÇÕES EXATAS 2D DA EQ. DE NAVIER-STOKES
DIRETORIA ACADÊMICA NÚCLEO DE CIÊNCIAS HUMANAS E ENGENHARIAS DISCIPLINA: INGLÊS FUNDAMENTAL - NOITE PROFESSOR: JOSÉ GERMANO DOS SANTOS PERÍODO LETIVO
Trocadores de Calor Prof. Gerônimo.
Computação Gráfica: Aula9: Sistemas de Partículas
Fundamentos da teoria dos semicondutores Faixas de energia no cristal semicondutor. Estatística de portadores em equilíbrio. Transporte de portadores.
Escoamento em Rios e Canais
Fazendo e Brincando: Confecção de Materiais para as Aulas de Inglês
22.1 – A natureza atômica da matéria
Aula Teórica 6&7 Princípio de Conservação e Teorema de Reynolds.
Ciência Método de gerar e melhorar modelos
Avaliação Constituição dos grupos de trabalho:
Lecture 4 Pressure distribution in fluids. Pressure and pressure gradient. Hydrostatic pressure 1.
Lecture 2 Properties of Fluids Units and Dimensions 1.
Equação da Quantidade de Movimento
Balanço de Forças e de Quantidade de Movimento
Aula Teórica 3&4&5 e Prática 2
Aula Teórica 12 Equação de Bernoulli. Bernoulli’s Equation Let us consider a Stream - pipe such as indicated in the figure and an ideal fluid (without.
10/ Daily Goal Sheet & Daily Checklist for Teachers Folha do Objetivo Diário & Checklist diário para os Professores By Por David Batty PSNC #7.
Equação da Continuidade e Equação de Navier-Stokes
Aula Teórica 18 & 19 Adimensionalização. Nº de Reynolds e Nº de Froude. Teorema dos PI’s , Diagrama de Moody, Equação de Bernoulli Generalizada e Coeficientes.
Equação de Bernoulli e Equação de Conservação da Energia
O céu visto do chão O céu parece uma grande “cúpula”. Zênite e horizonte são definidos localmente.
Gravitação.
Aula Teórica 20 Introdução à Camada Limite. Introduction to the Boundary Layer.
Fundamentos da teoria dos semicondutores
Earth’s Plates.
AdsRcatyb It's sad to think we're not gonna make it É triste pensar que não vamos conseguir It's sad to think we're not gonna make it É triste pensar.
Cigré/Brasil CE B5 – Proteção e Automação Seminário Interno de Preparação para o Colóquio de Madri 2007 Rio de Janeiro, outubro/07.
Criptografia Problema 5. Equipe  Hallan Cosmo - hcs  Phillip César - pcas.
Aula Prática 5. Fluxes Consider the flow in a rectangular duct, formed by two paralell plates (width b=1m and height 2h= 30cm) where air (=1.2 kg/m3)
FELIZ DIA DO AMIGO!!! PS: Abaixo de cada texto tem a tradução para o inglês assim posso enviar a TODOS os meu amigos de uma só vez! I edited the real text,
Cigré/Brasil CE B5 – Proteção e Automação Seminário Interno de Preparação para o Colóquio de Madri 2007 Rio de Janeiro, outubro/07.
Video Capítulo 8: Impasses. Silberschatz, Galvin and Gagne  Video Operating System Concepts Assuntos n Modelo de Sistemas n Carcterização de.
Aula Teórica 16 & 17 Adimensionalização. Nº de Reynolds e Nº de Froude. Teorema dos PI’s , Diagrama de Moody, Equação de Bernoulli Generalizada e coeficientes.
Energias renováveis Renewable energy. Americans using most renewable energy since 1930s Connie J. Spinardi | Getty Images Solar farm and wind turbines.
Problema Científico: Porque entender o comportamento de multidões? Accurately predicting the flow of pedestrian crowds can help architects and planners.
Cargas devidas ao Rolamento
Team of Brazil Problem 03 String of beads reporter: Bárbara Cruvinel Santiago.
O que a comunidade residente Caucasiana e Sul- asiática de anos pensa sobre exercícios para a prevenção de quedas? Henrique Arthur S. Pires Profa.
Team of Brazil Problem 05 Bright waves reporter: Bárbara Cruvinel Santiago.
Adversativas: Ligam idéias que se opõem. Ex: He had no qualifications, BUT he got the job. HOWEVER AND YET NEVERTHELESS LinksTranslation ButMas, porém.
QUESTION TAGS or TAG QUESTIONS
Limit Equlibrium Method. Limit Equilibrium Method Failure mechanisms are often complex and cannot be modelled by single wedges with plane surfaces. Analysis.
Continuity and Navier-Stokes Equations Lecture 11 and 13 Mecânica de Fluidos Ambiental 2015/2016.
© 2007 IBM Corporation Academic Initiative 07/05/07 Aula 2 – Parte 1: Java Basics Autores: Argemiro José de Juliano Marcos
Flow in a cilindrical pipe Lecture 9 Mecânica de Fluidos Ambiental 2015/2016.
Universidade de Brasília Laboratório de Processamento de Sinais em Arranjos 1 Adaptive & Array Signal Processing AASP Prof. Dr.-Ing. João Paulo C. Lustosa.
Pratical Lecture 3 Mecânica de Fluidos Ambiental 2015/2016.
Pratical Lecture 10 Mecânica de Fluidos Ambiental 2015/2016.
Mecânica de Fluidos Ambiental 2015/2016
APPLICATIONS OF DIFFERENTIAL EQUATIONS - ANIL. S. NAYAK.
APPLICATIONS OF DIFFERENTIAL EQUATIONS PRESENTED TO:DR.SADIA ARSHAD PRESENTED BY:ASHHAD ABBAS GILANI(026) SHAHAB ARSHAD(058) RIAZ HUSSAIN(060) MUHAMMAD.
Como orientar a socialização e espiritualização? Jornada de Cardiogeriatria de Garibaldi Mário Borba Secretário Administrativo do GEMCA – DCC/SBC Grupo.
Where do I begin Por onde eu começo To tell a story of how great a love can be, A contar a história de quão grande um amor pode ser? The sweet love.
Abril 2016 Gabriel Mormilho Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo Departamento de Administração EAD5853 Análise.
Pesquisa Operacional aplicada à Gestão de Produção e Logística Prof. Eng. Junior Buzatto Case 4.
Question Tag. You are a boy, aren’t you? He is going to LA, isn’t he? He is not here, is he? They were traveling by car, weren’t they? She was ok, wasn’t.
Part I Object of Plasma Physics BACK. I. Object of Plasma Physics 1. Characterization of the Plasma State 2. Plasmas in Nature 3. Plasmas in the Laboratory.
Year Automation Conference 2015 Increase pressure for costs reduction - How much? Marcos Assialdi HBR / TGEx.
Learning english with comics …………….. Aprendendo inglês com quadrinhos.
Equação de Evolução e método do volume-finito.
O modelo de Lotka-Volterra
TENSÕES NORMAIS EM VIGAS
Wind: Small scale and Local Systems (part I)
Escoamentos Turbulentos Reativos/ Turbulent Reactive Flows
Three analogies to explain reactive power Why an analogy? Reactive power is an essential aspect of the electricity system, but one that is difficult to.
2º ENCONTRO UAB-UFPA (Polo Barcarena)
Unit l Verb to be.
Pesquisadores envolvidos Recomenda-se Arial 20 ou Times New Roman 21.
Transcrição da apresentação:

Aula Prática 5

Fluxes (Problem 1.07) Consider the flow in a rectangular duct, formed by two paralell plates (width b=1m and height 2h= 30cm) where air (=1.2 kg/m3) is flowing. Assuming stationary flow and a situation 1 with uniform velocity profile and another with a parabolic profile (represented on the figure), 1 –In case of uniform profile with 5 m/s velocity, compute : a)The volumetric discharge, the mass flow rate and the average velocity in the cross section. b) The momentum and kinetic energy fluxes.

2 –Assuming the parabolic profile given by the equation: Compute the maximum velocity to get the same discharge and the momentum and kinetic energy fluxes. Show that they are higher than in case of uniform velocity

2 – Repita o cálculo admitindo um perfil parabólico dado pela equação: Calcule o valor da velocidade máxima para que o caudal fosse o mesmo da alínea anterior. Calcule os fluxos de quantidade de movimento e de energia cinética nessas condições.

Fluxos Considere o escoamento numa conduta de secção rectangular, formada por duas placas planas paralelas, de largura b=1m afastadas de uma distância 2h= 30cm, na qual se escoa ar (=1.2 kg/m3). Vamos considerar uma situação com perfil de velocidade do tipo tampão e outra com perfil parabólico (representado na figura). 1 – Calcule, se o escoamento fosse do tipo tampão com velocidade de 5 m/s: a)O caudal volúmico e o caudal mássico e a velocidade média na secção de passagem. b) Os fluxos de Quantidade de movimento e de energia cinética.

Resolution Q=uA =5ms -1 *2*0.3*5m 2 =3m 3 s -1 m=1.2kg*m -3 *3m 3 s -1 =3.6 kgs -1

Momentum an Kinetic Energy

Parabolic Profile To get Q =3m 3 s -1 the maximal velocity must be 7.5 ms -1. The average velocity is:

Momentum flux is higher

Kinetic energy flux is higher as well

Problem 1.08 The shear stress on the wall of a pipe can be computed knowing the average velocity (U) and the friction coefficient (f). For a water flow in a pipe 20 m long with a diameter D=2.5cm, if the average velocity was U=1.5 m/s and f=0.002 compute: The water discharge, The force necessary to keep the pipe in place (equal to the drag force on the pipe) The pressure drop assuming that the velocity profile at the inlet and outlet are identical. The energy consumption.

Resolution A) The average velocity is the discharge per unity of area: B) The flow exerts friction force on the pipe (tangential to the pipe) and pressure (normal to the pipe). The pressure force tends to inflate the pipe, but not to move it. The only force that could move the pipe is the friction force.

c) If the velocity profiles are identical at the entrance and exit, there is no acceleration and consequently the pressure drop has to balance the friction force: The pressure drop in a pipe is proportional to the square of the discharge in to the inverse of the fifth power of D. In ordinary domestic installations the pressure drop is the supply pressure (provided by the municipality about 5 Pa) and thus the discharge is very much dependent on the pipe diameter. Small diameters allow (very) small discharges.

d) The energy consumption would be the work of the pressure force. The friction force is applied on the wall where velocity is null and thus doesn’t produce any work. The work of the pressure force to transport the fluid along the pipe is the force times the displacement: The power is the work per unit of time the work per unit of time: Where T is the time to cross the whole pipe. The velocity is the length of the pipe divided by that time. The power is proportional exchanged with a fluid in a flow is the pressure drop/increase in the flow time the discharge.

Estimate the power generated in a 70 m high dam when the flow discharged is 5 m3/s. The pressure at the entrance of the turbine is the pressure at the bottom of the dam and the pressure at the exit is the atmospheric pressure. Thus the power is: Looking carefully to the equation one can see that the energy provided is the potential energy of the top water per unit of volume: times the discharge that is the volume per unit of time.

Why are dams as high as possible? Because like that the potential energy per unit of volume is higher and also because being high they can store more water. Anyhow, whatever is the volume stored, only creating potential energy it is possible to extract energy.