DEMOCRITOS DEveloping the MObility CRedits Integrated platform enabling travellers TO improve urban transport Sustainability Aplicação de Créditos de Mobilidade em Lisboa? Resultados do projecto DEMOCRITOS Workshop POLÍTICAS DE PERMISSÃO DE MOBILIDADE URBANA Portagens urbanas, zonas de acesso restrito e créditos de mobilidade para cidades sustentáveis Lisboa Project financed by the European Union João Bernardino, TIS.PT
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Lisbon city Metropolitan area -18% -15% inhab % + 6% 2001 – inhab
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa ~ vehic./day entering Lisbon ~ vehic. from residents /day in circulation Ponte Vasco da Gama Norte veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia Cascais Sintra / Amadora Amadora / Loures Ponte 25 Abril Oeste veíc. res./dia
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Cascais SOCIAL COSTS - Congestion - Air pollution - Climate change - Energy depence risk - Noise - Infrastructure degradation - Public space occupancy - Accidents Ponte Vasco da Gama Norte veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia veíc./dia Sintra / Amadora Amadora / Loures Ponte 25 Abril Oeste veíc. res./dia COSTS! QUALITY OF LIFE
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa € / dia útil € /dia útil € /dia útil € /dia útil € /ano (0,7% do PIB da Área Metropolina de Lx) Estimativas (viagem com O e/ou D em Lisboa) * horas / dia útil * 30 anos de vida 30 ton part ton NOx /dia útil ton CO2 Cascais QUALITY OF LIFE SOCIAL COSTS - Congestion - Air pollution - Climate change - Energy depence risk - Noise - Infrastructure degradation - Public space occupancy - Accidents
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Effects of a mobility credits policy
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Mobility credits modelling tool Traffic Model (Plano de Mobilidade de Lisboa) -Performance of the road network Mobility Credits model -Prediction Effcts Trip changes Lost time Local pollutants Greenhouse gases Monetary flows
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Strategies Sustainable load: -Soft policy: social costs reduction 20% -Radical policy:“ ““75% 20% 75%
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Results Average price PeakOff-peak Soft policy0,13 €/km 0,03 €/km Radical policy0,57 €/km 0,31 €/km - Elasticities of demand to costs: Existence of uncertainty. Price flexibility important. - Credit price differs per period of the day to account for congestion costs
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Results Vehicle-kilometres Distinct results in peak and off-peak time Off-peak time traffic may increase due to transfer of trips from peak time Peak timeOff-peak time
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Results Equity Redistributive effect occurs if credits are attributed to individuals. If free credits are attributed to vehicles, redistributive effect is lost... to income level Credit allocation rules Income level Free credits attributed to LowHigh Individuals +2,79 €/month -2,79 €/month Vehicles ≈ 0
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Results Equidade Groups of winners and losers are defined mostly by the location of free credit attribution.... to residential location Local de residência Credits attributed to Lisboa Fora Lisboa (AML) Lisbon individuals 26 €/month-8 €/month Metropolitan Area individuals -19 €/month6 €/month
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Long-term effects In the long-term, individuals adapt structural decisions to the new policy reality by: Choosing work and home closer together Buying cleaner cars / having less cars Public transport may increase quality (higher revenues) Therefore, the policy benefit/cost ratio improves in the long-term The sooner the structural changes take, place, the sooner the higher benefits come; announce/execute measures in advance
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Public acceptability Political and institutional context
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Public acceptability - survey “Numa escala de 0 a 10, qual seria a possibilidade de você ser a favor de uma medida deste tipo?” Média 5,4 Initial opinion on Mobility Credits
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Public acceptability Opinion on car users paying for social costs they cause “Parece-lhe justo que, quando um cidadão que utiliza o automóvel causa custos à sociedade, nomeadamente os de poluição, congestionamento e ocupação do espaço público, ele pague uma quantia por isso?” Média 5,0 Result worsens under perspective on pure pricing system
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Public acceptability “Agora tenha em conta estes factos decorrentes da introdução do sistema: (…) Se assumir que todos estes factos serão uma realidade num sistema de créditos de mobilidade, como avaliaria agora o sistema?” Média 6,1 Acceptability for Mobility Credits improves after detailed explanation of benefits Opinion on Mobility Credits after second thought (benefits explained)
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Public acceptability Conclusions (also coming from focus groups and discussion with politicians) Communicate benefits Present measure in package with other positive measures, particularly public transport improvements Notion of limits for sustainability and no raising of funds for the State do have positive effects on acceptability in Lisbon
DEMOCRITOS Workshop Políticas de Permissão de Mobilidade Urbana Lisboa Thank you for your attention and regards from Lisboa! João Bernardino – João Vieira –