Universidade Federal do Ceará USA at UFC USING BOARD GAMES TO UNDERSTAND GRAMMAR Clarisse Magno da Silva Orientadora: Profª Drª Fabiola Vasconcelos Lopes.

Slides:



Advertisements
Apresentações semelhantes
Presenter’s Notes Some Background on the Barber Paradox
Advertisements

Socrates Grundtvig 2 Learning Partnership
Modal Verbs.
Passado Simples e Presente Perfeito
Modal verbs O modal Verb é um tipo especial de verbo auxiliar que é usado junto com um verbo principal. De modo geral, indica possibilidade, obrigação,
Fazendo e Brincando: Confecção de Materiais para as Aulas de Inglês
Avaliação Constituição dos grupos de trabalho:
Situational Leadership II (SLII). O modelo SLII propõe que há quatro níveis de desenvolvimento pelos quais uma pessoa que aprende algo passa, e não importa.
Wh- Questions e Short Answers
SIMPLE PRESENT O Simple Present é o equivalente, na língua inglesa, ao Presente do Indicativo, na língua portuguesa. O Simple Present é usado para indicar.
AS RELAÇÕES IMAGENS/LEGENDAS NA ASTROFÍSICA À LUZ DA SEMIÓTICA TENSIVA
10/ Daily Goal Sheet & Daily Checklist for Teachers Folha do Objetivo Diário & Checklist diário para os Professores By Por David Batty PSNC #7.
TREINAMENTO PEDAGÓGIO 27 de Fevereiro de Nova versão Aula Demo 1 minuto Colocada diferenças Modificados quadros anteriores.
suas Tecnologias - Inglês Possessive Adjectives/Possessive Pronouns
Básicos de Português Por: Karla Salazar.
RELATIVE PRONOUNS O pronome relativo é utilizado para retomar uma pessoa ou um objeto que foi falado anteriormente e funciona como conector do sujeito.
Where are the most populated places in Spain? Can you suggest reasons for this? Look at the atlas pages what is the difference in the climate.
Unit 8 Subject and Object Pronouns.
AdsRcatyb It's sad to think we're not gonna make it É triste pensar que não vamos conseguir It's sad to think we're not gonna make it É triste pensar.
DISCURSO DIRETO E INDIRETO
Com Som Colaboração de Lindalva Porto Canta: Gladys Knight (H. Bergman/M.Bergman/M. Hamlisch) Canta: Gladys Knight (H. Bergman/M.Bergman/M. Hamlisch)
“Fly Like An Eagle Training” Guest Speaker Tania Diniz.
Biologia Molecular e Celular de Nematóides BMP fone: segundas e sextas – 9:00hs
Seize The Day Aproveite o dia
EREM Professor Barros Guimarães Teacher: Josiane Lima
FELIZ DIA DO AMIGO!!! PS: Abaixo de cada texto tem a tradução para o inglês assim posso enviar a TODOS os meu amigos de uma só vez! I edited the real text,
I could start dreamin, but it never ends Eu poderia começar a sonhar mas isso nunca terminaria As long as you're gone we may as well pretend Enquanto.
Heaven Bryan Adams Oh - thinkin about all our younger years Pensando nos nossos tempos de juventude There was only you and me Só existia eu e você.
HEY JUDE Hey Jude don't make it bad Hey Jude não piore as coisas Take a sad song and make it better Pegue uma canção triste e a torne melhor.
Hello pessoal de casa! Singing Songs
YESTERDAY, YESTERDAY, Ontem, I KNEW THE GAMES TO PLAY Eu sabia como brincar I THOUGH I KNEW THE WAY Eu pensava que sabia LIFE WAS MEANT TO BE Como a vida.
10/ How to set up the PSNC educational program Como preparar o programa educacional do EPNC By Por Dave Batty PSNC #10.
Once there were green fields, Uma vez que existiam campos verdes,
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Departamento de Engenharia Elétrica Fernando Soares dos Reis Didactic Platform for Power Electronics.
O que são os alertas do Google?
PSI2653: Meios Eletrônicos Interativos I Escola Politécnica da USP Engenharia de Sistemas Eletrônicos I – Informação Digital - Gráfico Meios Eletrônicos.
SIMPLE PRESENT TENSE.
Equipe responsável pela produção
Redes Sociais Online ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa MCCTI Mónica Oliveira 13 de Março de 2013.
Modal verbs II Verbos modais 2.
Se você partir, se me deixar Como vou ficar...morrendo devagar Se você partir, a vida nada vai significar Se você partir, se me abandonar Vou pedir.
Modal verbs Verbos Modais.
PSTDP Week 20 Thursday Reading/Writing.
Communicate - Trade - Culture William Barron Mobile/Cell –
A nossa região… ALGARVE Our region… ALGARVE A nossa cidade… OLHÃO Our city… OLHÃO.
Limit Equlibrium Method. Limit Equilibrium Method Failure mechanisms are often complex and cannot be modelled by single wedges with plane surfaces. Analysis.
English II Week August 24, nd semester Lecture 25.
Língua Estrangeira - Inglês
Estrutura da empresa Síntese SAP Best Practices. ©2014 SAP AG. All rights reserved.2 Estrutura Organizacional Baseline Package Área Contab. Custos 1000.
Universidade de São Paulo - Escola de Engenharia de São Carlos Serviço de Biblioteca Skills developed by students of.
MELHOR VISUALIZADO NO POWER POINT 2000 There comes a time, when we hear a certain call Haverá um tempo em que ouviremos um chamado When the world must.
MODALIZAÇÕES. MODALIZAÇÃO  Para expressar graus de probabilidade e de frequência em afirmações ou perguntas, temos à disposição inúmeros operadores modais.
Abril 2016 Gabriel Mormilho Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo Departamento de Administração EAD5853 Análise.
Pesquisa Operacional aplicada à Gestão de Produção e Logística Prof. Eng. Junior Buzatto Case 4.
Pesquisa Operacional aplicada à Gestão de Produção e Logística Prof. Eng. Junior Buzatto Case 3.
Learning english with comics …………….. Aprendendo inglês com quadrinhos.
Name :Lara alvadia class:6c Number:10
Grammar Reference: Modal Verbs
Modal Verbs can, could, will, would, may, might, should... VERBOS MODAIS INDICAM POSSIBILIDADE, HABILIDADE, CONSELHOS, OBRIGAÇÃO, NECESSIDADE, CERTEZA.
Wondershare software On the [View] menu, point to [Master], and then click [Slide Master] or [Notes Master].
Grammar Reference Simple Future Future Continuous Upgrade 2 - Unit 2
Modal Verbs: should, must, may,
Grammar Reference: Modal Verbs
Adição e Multiplicação
Grammar Reference: Modal Verbs
Introduction to Machine learning
How to learn English THE EASY WAY. Ways to learn english Music; Games; Apps; Movies/Series;
Simple Present Tense. . In English the Simple Present is used to express actions that are made with a certain frequency, like go to school, work, study…
Introduction to density estimation Modelação EcoLÓGICA
Pesquisadores envolvidos Recomenda-se Arial 20 ou Times New Roman 21.
Transcrição da apresentação:

Universidade Federal do Ceará USA at UFC USING BOARD GAMES TO UNDERSTAND GRAMMAR Clarisse Magno da Silva Orientadora: Profª Drª Fabiola Vasconcelos Lopes GEMD/UFC

INTRODUCTION The idea for this work came out while in the discussion group GEMD (grupo de estudos em modalidade deôntica) under Profa. Dr. Fabiola Lopes when reflecting about the genres that could possibly be used at school. Having in mind that some times some genres are not even mentioned in classes and thinking about taking advantage of the instructional genre to class environment we thought about doing a research project on this genre.

OBJECTIVES The aim of this work it to know more about the instructional genre, see how it works and show that the grammar built in such instructional genre can be taught through the use of board games helping students in the classroom environment.

THEORETICAL BACKGROUND As the basis to our study we relied on some authors. We worked with Raimes (1978), Koch e Favero (1998), and Bronckart (1999) about the textual genres and textual competence. Sheneuwly et al. (2004), helped us to understand more about the genres and types of speech. Marinello, Benetti and Köche (2008), brought us the instructional genre. Neves (2012) and Marcuschi (2008) reinforced our investigation about the production and analysis of genres. And Palmer (1986) helped us to understand the deontic values. (By deontic we mean obligations, permission, prohibition in a general way).

METHODOLOGY  Readings about genres;  Readings about the instructional genre;  Selection of texts to be analyzed;  Analysis of the texts; Phase #1: some texts were analyzed in terms of deontic values - if values of obligation, procedure or permission occurred; Phase #2 : mood was analyzed, if imperative, subjunctive or infinitive. And also the manifestation of deontic modality - if subdivided into auxiliar verb, lexical verb, noun or other;  Results.

THE TEXTS Characteristics:  Same kind of structure;  Board games;  Board games with online instructions;  In English.

TEXT How to Play Hungry Hungry Hippos Instructions 1 Choose a hippo and place five marbles into your marble release area beside your hungry hippo. Each hippo has a name and color. Happy, Henry, Homer and Harry are pink, orange, green and yellow. 2 One player releases one marble by pressing down on the marble release lever. Once the marble is in the board's center, all players try to make their hippos munch it by pressing down on their hippo's tail until someone's hippo captures it. 3 Move in a clockwise direction to the next player, who then releases one marble. All players repeat the process. 4 Continue taking turns releasing one marble at a time until all marbles are gone. Each player then counts her marbles and the player with the most wins the game. 5 Change the way to play for more advanced fun. All players release all of their marbles at the same time and try to munch as many as possible at the same time. After all marbles are gone, count them up, and the one with the most wins.

TEXT How to Play Mouse Trap Instructions 1 Choose a player to go first. The first player rolls the die and moves the number of spaces shown on the die. 2 Follow the instructions printed on the space where you land. Types of spaces include Build spaces, Go Back or Move Ahead spaces, Take or Lose Cheese spaces, Dog Bone space, the Loop, Cheese Wheel space, Turn Crank space and Safe space. 3 Build the mouse trap when you land on a Build space. Trap parts must be assembled in numerical order. Follow the building plan included with the game. Every time you add a trap part, pick up one cheese piece from the pile. 4 Land on a Take the Cheese space. Each of these spaces tells you to take a different number of cheese pieces from the pile. If the pile is empty take cheese pieces from your opponent with the most. When you land on a Lose Cheese space, you must put back in the pile however many pieces the space says.

Elements we found: Obligation Procedure Permission

Set up the board – Obligation Two, three or four may play – Permission Follow the instructions - Procedure Examples - Values

Elements we found: Lexical Verb Auxiliar Verb Noun

Move foward – Lexical Verb You must always build evenly – Auxiliar Verb It is necessary to understand the rules - Adjective Examples- Manifestation

Elements we found: Imperative Infinitive Subjunctive

All players release all of their marbles - Subjunctive Follow the instructions – Imperative To get a game started faster... - Infinitive Examples- Mood

RESULTS 24,1% 1,4% 72,8% Obligation Permission Procedure Noun Auxiliar Verb Lexical Verb Imperative Infinitive Subjunctive Values Mood Manifestation

CONCLUSION We could notice that the use of the imperative form is widely used in the construction of the instructional genre. We think that by understanding how the genre is constructed the teacher may have the chance to take new ways of teaching this genre in the classroom environment and it might happen through the use of board games.

REFERENCES BAZERMAN, Charles. Gênero, agência e escrita. Org.Judith Chambliss Hoffnagel, Angela Paiva Dionísio; tradução e adaptação Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo, Cortez, BRONCKART,J.P. Atividade de linguagem, textos e discursos:por um interacionismo socio- discursivo.Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. EDUC,1999. KOCH, Inguedore G. Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo, Cortez, LOPES, Maria Fabíola V. A modalidade deôntica na aula de inglês ministrada em português f. Tese (Doutorado) – Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, _____________________. Relação modal no discurso do professor. In: NOGUEIRA. Márcia Teixeira & LOPES, Maria Fabíola V. (Org.) Modo e Modalidade: gramática, discurso e interação. Fortaleza: Edições UFC, MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual e análise de gênero e compreensão. São Paulo, Parábola, MARINELLO, BENETTI E KÖCHE.O texto instrucional como um gênero textual. The ESPecialist, vol.29, nº especial (61-77), NEVES, Maria Helena. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo, Parábola Editorial, PALMER, F. R. Mood and Modality. London: Cambridge University Press, 1986 RAIMES, Ann. Focus on composition. New York, Oxford University Press, SCHNEUWLY,B; DOLZ, J. E COLABORADORES.Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Mercado das letras, XAVIER, Antônio Carlos.Como se faz um texto. São Paulo, Editora Raspel, 2006.