Mudar o Fado Pedro Telhado Pereira Dia da Universidade 6 de Maio de
Ranking das Universidades 2 Ranking of Universities (According to All Publications by Authors in the Institution) (According to Rebides of 2009) ISI Web of Knowledge Citations (March 2013) Publications between 1970 and 2011 Rank by JEL code: J-Labor and Demographic Economics PositionPointsPoints per Author 1U Madeira U Nova U Açores5427 4U Coimbra U Porto U Minho UTL UCP U Beira Interior ISCTE U Évora81.6
3 PositionPointsPoints per Author 1U Madeira U Nova U Porto UCP U Évora3015 6UTL U Minho Inst Sup Maia11 9U Beira Interior88 10U Açores105 11U Coimbra123 Publications between 1970 and 2011 Rank by JEL code: I-Health, Education, and Welfare
A educação dos Portugueses 4
No final do século passado os trabalhadores portugueses apresentam uma baixa instrução 5
Nos dados de 1999 as populações mais jovens não estavam a recuperar a um bom ritmo População com o Secundário Completo (1999), por grupos de idade País Espanh a Grécia Irlanda Itália Portuga l
Em 2011 a situação é muito melhor Age group (1)(3)(2)(4)(5)(6) OECD Greece Ireland Italy Portugal Spain OECD average EU21 average
% da população com Ensino Superior (2011) Notes Total tertiary in thousands (13)(15)(14)(16)(17)(18)(19) OECD Greece Ireland Italy Portugal Spain OECD average OECD total (in thousands) EU21 average
Abandono Escolar Total MascFem EU < 10.0 Ireland Greece Spain Italy Portugal
Rendibilidade da Educação
Rendibilidade do Ensino Superior
Ainda em 2000 mas usando outras bases de dados Ensino SecundárioEnsino Superior Alemanha Reino Unido Grécia França Finlândia Portugal Noruega Itália Suécia
Ensino Secundário Man - SecondaryWoman - Secondary Year Net present value Internal rate of return Net present value Internal rate of return Finland ,8% ,5% France ,9% ,8% Germany ,2% ,9% Greece ,1% ,8% Ireland ,4% ,3% Italy ,1% ,4% Portugal ,2% ,1% Spain ,2% ,9% Sweden ,3% ,0% United Kingdom ,9% ,3% OECD average ,5% ,7% EU21 average ,9% ,1% 13
2009 – Ensino Superior Man - TertiaryWoman - Tertiary Year Net present value Internal rate of return Net present value Internal rate of return Finland ,9% ,8% France ,1% ,9% Germany ,2% ,8% Greece ,5% ,6% Ireland ,8% ,2% Italy ,1% ,9% Portugal ,9% ,2% Spain ,2% ,1% Sweden ,6% ,5% United Kingdom ,2% ,5% OECD average ,0% ,5% EU21 average ,8% ,1% 14
A estabilidade no Emprego
Possíveis explicações para a baixa educação 16
Alto risco do investimento em educação em Portugal 17
Razões financeiras ou familiares Table VII – Total effects on higher education completion - 25 aos 64 anos fbasfsecfsup FemaleMaleDifferenceFemaleMaleDifferenceFemaleMale Differen ce mbas 9,15%6,10%3,04%45,59% 34,83 %10,76% 51,94 %46,73%5,21% msec 35,37%45,31%-9,95%56,07% 45,32 %10,76% 64,56 %53,78%10,78% msup 37,80%46,18%-8,37%68,44% 65,49 %2,94% 72,44 %61,34%11,10% 18
Total effects on higher education completion, age 25 to 34 fbasfsecfsup FemaleMale Differen ceFemaleMale Differen ceFemaleMale Differen ce mbas 24,68%12,51%12,18%75,18%34,74%40,44%78,30%41,80%36,49% msec 78,30%62,73%15,57%76,75%56,27%20,47%73,54%68,00%5,54% msup 59,93%63,46%-3,53%54,94%71,70% - 16,76% 97,68%75,86%21,82% 19
Mudar o Fado “The early years in the lives of children are important in creating inequality and in producing skills for the workforce. Capitalizing on this knowledge requires a major refocus of public policy. Interventions that supplement the early lives of children from disadvantaged families can improve their cognitive and socioemotional skills, reduce inequality and raise productivity. Their returns are much higher returns than those of later remedial interventions applied to the same children. “ - James J. Heckman, (2012), “The Case for Investing in Disadvantaged Young Children”, EENEE POLICY BRIEF, 1/
“If society intervenes early enough in the lives of children, it can improve cognitive and socio-emotional abilities and the health of disadvantaged children. Such early interventions promote schooling, reduce crime, foster workforce productivity and reduce teenage pregnancy. They have high benefit-cost ratios and rates of return” 21
“ATTACK INEQUALITY BY SUPPLEMENTING DISADVANTAGED FAMILY ENVIRONMENTS “ “Recent research establishes the power of socioemotional abilities and an important role for environment and intervention in creating abilities. High quality early childhood interventions foster abilities. Inequality can be attacked at its source. Early interventions also boost the productivity of the economy.” 22
A experiência do EPIS – Associação dos Empresários para a Inclusão Social 23
Resumo dos Programas de Mediação A EPIS desenvolveu, desde 2007, um modelo de capacitação para o sucesso escolar baseado num conjunto claro de princípios : 24
A metodologia EPIS de capacitação para o sucesso escolar assenta em três partes fundamentais : 25
Notas Finais 26
27 Investimento em educação Deve ter como fim alargar as potencialidades Não deve ter como fim reduzir a pobreza A Educação é constitutiva do desenvolvimento “ "Vivemos um mundo de opulência sem precedentes, mas também de privação e opressão extraordinárias. O desenvolvimento consiste na eliminação de privações de liberdade que limitam as escolhas e as oportunidades das pessoas de exercer ponderadamente a sua condição de cidadão" ” – Amartya Sen
A nossa Universidade tem que ter um papel fundamental na redução do abandono escolar de 29% em 2012 para 10% em 2020 na RAM, pois este objetivo muito ambicioso só será conseguido com a participação de todos os parceiros – Governo Regional, Autarquias, Investigadores, Professores e, acima de tudo, dos Alunos e das Famílias. 28
Do Fado ao “Desfado”. “ Quer o destino que eu não creia no destino. E o meu fado é nem ter fado nenhum.” – Pedro da Silva Martins (cantado por Ana Moura) 29