A apresentação está carregando. Por favor, espere

A apresentação está carregando. Por favor, espere

Instituto Catarinense de Diplomacia Class of 2008 Inglês Prof. Mauro Bittencourt, Ph.D.

Apresentações semelhantes


Apresentação em tema: "Instituto Catarinense de Diplomacia Class of 2008 Inglês Prof. Mauro Bittencourt, Ph.D."— Transcrição da apresentação:

1 Instituto Catarinense de Diplomacia Class of 2008 Inglês Prof. Mauro Bittencourt, Ph.D.

2 SUMMARIZING

3 Definition Summarizing is the retelling of the important parts of a passage in a much shorter form. NBR 6028 “apresentação concisa das idéias de um texto” “apresentação concisa das idéias de um texto”

4 What to include? Main idea Major supporting point

5 What NOT to include? minor details, or the reader´s opinions

6 Resumo Indicativo [124p] Para otimizar meu aprendizado, devo saber como estudar, em particular, como realizar leituras proveitosas. Num primeiro contato, faço uma apreciação geral do livro, artigo, etc... Num segundo momento, busco identificar as idéias centrais através da unidade de leitura. Nessa busca das idéias principais, utilizam-se as seguintes técnicas: [1] sublinhar; [2] esquematizar; e, [3] resumir. Num terceiro momento, devo realizar uma leitura analítica conforme três etapas: a análise textual, a análise temática e a análise interpretativa. É recomendável que eu forme uma pequena biblioteca e organize a minha documentação pessoal. Basicamente, tudo é documentável: leituras, entrevistas, conversas, aulas, etc. Neste nível, ler significa fichar e arquivar tais registros. Há vários de fichamentos: o fichamento de citações; o fichamento de resumo; e, o fichamento de análise.

7 Resumo Informativo [276] Para otimizar meu aprendizado, devo saber como estudar, em particular, como realizar leituras proveitosas; isso implica que eu realize várias leituras. Num primeiro contato, faço uma apreciação geral do livro, artigo, etc.., identificando o tema, autor, editor, local e data de publicação. Num segundo momento, busco identificar as idéias centrais através da unidade de leitura, e.g. parágrafo, seção, capítulo. Nessa busca das idéias principais, utilizam-se as seguintes técnicas: [1] sublinhar; [2] esquematizar; e, [3] resumir. O sublinhar serve para se dar ênfase ao que é relevante, tais como a conceitos e classificações. O esquematizar serve para se criar uma representação visual do sublinhado. O resumir serve para se criar uma representação verbal do esquema. Há tipos de resumo: [i] o resumo indicativo faz menção às idéias centrais e idéias secundárias do texto; e, [ii] o resumo informativo inclui o detalhamento das idéias. Num terceiro momento, devo realizar uma leitura analítica, i.e. estudar o texto em profundidade, conforme três etapas: na análise textual, identifico vocabulário e termos importantes ou desconhecidos; na análise temática, relaciono a idéia central com as idéias secundárias; e, na análise interpretativa, formulo julgamento de valor. Enfim, torno-me co-construtor de conhecimento com o autor original. É recomendável que eu forme uma pequena biblioteca e organize a minha documentação pessoal. Basicamente, tudo é documentável: leituras, entrevistas, conversas, aulas, etc. Neste nível, ler significa fichar e arquivar tais registros. Há vários de fichamentos: no fichamento de citações registro as palavras do autor da obra lida; no fichamento de resumo registro meu entendimento da obra lida com as minhas próprias palavras; e, no fichamento de análise registro meus pontos de vista sobre as idéias do autor original.

8 SUMMARIZING Summarizing sentences Summarizing paragraphs Summarizing short passages

9 Summarizing SENTENCES Use summary words to take the place of groups of words about the same idea. Keep only the words which tell the main idea of the sentence.

10 Summarizing sentences 1/10 After she turned on the oven, Cíntia mixed the sugar, flour, eggs, milk, oil, and vanilla in the new blender, poured the batter into the buttered pans, and put the cake in the oven. Summary: Cíntia made a cake.

11 Summarizing sentences 2/10 As the bus rolled into her hometown, Edinéia looked around at the familiar streets and shops which she had not seen since she was ten years old. Summary: Edinéia went home.

12 Summarizing sentences 3/10 Fabian put on his raincoat, picked up his umbrella from the table near the door, turned off the lights, put out the cat, and got ready for his ten-minute walk to the bus stop. Summary: Fabian left the house.

13 Summarizing sentences 4/10 When Fernando returned from his vacation, he found the back door broken open, the television set missing, and all the food in their freezer gone. Summary: Fernando´s place was broken into.

14 Summarizing sentences 5/10 In Lenara´s library you can find mysteries, novels, biographies, travel books, how-to- manuals, science fiction thrillers, and reference books. Summary: Lenara has a variety of books.

15 Summarizing sentences 6/10 With his new credit card, Richard bought groceries at the supermarket, shoes at the department store, and a new set of tires for his sports car at the auto supply store. Summary: Richard purchased many things with his credit card.

16 Summarizing sentences 7/10 During the summer along the St. Lawrence River in Montréal, Ticianna can go rollerblading, running, walking, biking, or sailing, or she can have a picnic, listen to a concert, or watch a movie. Summary: Ticianna can do a number of things along the St. Lawrance in the summertime.

17 Summarizing sentences 8/10 After clearing away the old leaves and branches, Valdemir dug up the hard ground, mixed in fertilizer and new soil, raked it all smooth, and carefully placed some flower seeds. Summary: Valdemir planted a garden.

18 Summarizing sentences 9/10 When they heard the weather forecast, the islanders closed the windows, put tape across the glass, moved all of their plants and chairs indoors, and stocked up on bottles of fresh water. Summary: The islanders prepared for the storm.

19 Summarizing sentences 10/10 Wagner put his pens and pencils neatly in a row, turned on the radio, stacked his English books on the desk, got himself a soda, and sat down in his desk chair. Summary: Wagner got ready to study.

20 Summarizing PARAGRAPHS A § summary must be a complete sentence. The main idea is often found in the topic sentence [TS].

21 Summarizing PARAGRAPHS: Step 1: read it through. Step 2: check to see if § contains a TS. If TS→ paraphrase TS If not TS→ write a summary which states the main idea

22 Summarizing PARAGRAPHS give out handouts

23 Summarizing pagraphs 1/3 By 1984, NASA [...]. Summary: NASA chose Christa MacAuliffe, a school teacher, to be an astronaut.

24 Summarizing pagraphs 2/3 Many months of prepartion [...]. Summary: Christa went through a long and difficult training program.

25 Summarizing pagraphs 3/3 Everyone knows [...]. Summary: The Challenger crashed.

26 Summarizing SHORT PASSAGES Use summary words to take the place of groups of words about the same idea. Keep only the words which tell the main idea of the sentence.

27 Step 1: read it through; Step 2: check §§ for TS: If TS→ paraphrase TS If not TS→ write a summary which states the main idea Step 3: Connect the sentences together with discourse markers Summarizing SHORT PASSAGES

28 give out handouts

29 Summarizing SHORT PASSAGES give out handouts

30 Summarizing short passages 1/1 Summary: After months of preparation, Christa MacAuliffe, the first teacher-astronaut in NASA, died when the Challenger crashed.


Carregar ppt "Instituto Catarinense de Diplomacia Class of 2008 Inglês Prof. Mauro Bittencourt, Ph.D."

Apresentações semelhantes


Anúncios Google