Banco Central e Democracia Aula 5 Ciencia Politica CGAE EAESP-FGV Kurt von Mettenheim.

Slides:



Advertisements
Apresentações semelhantes
Presenter’s Notes Some Background on the Barber Paradox
Advertisements

2 Brazilian Model Of Internet Governance Marcelo Lopes Secretary of IT Policy - SEPIN Ministry of Science and Technology - MCT Coordinator of CGI.br
RCAAP Project João Mendes Moreira, FCCN Berlin 7, Paris, 04/12/2009.
MANUAL EBSCONET.
São Paulo - November 7, 2013 Measuring the Cost of Formalization in Brazil © 2003 The Ronald Coase Institute Adopting RCI methodology to measure start.
Macro II, Tópico 1: Política Monetária e Fiscal: Inflation Targeting em Mercados Emergentes (14 de agosto de 2007, 16h) Prof. Márcio Garcia.
Chapter Six Pipelining
Chapter Five The Processor: Datapath and Control (Parte B: multiciclo)
INPAs insights on LBA (and its role as the coordinating institution): (based on and the message from INPAs General Director, Dr Adalberto Val, and on former.
Globalização em perspectiva comparada Modulo 1: terceira aula.
Recommendations from 16 th SSC on MCT document on LBA-2.
Fatores Sócio-Econômicos Iniciativas para o Setor Melhorias no processo de Registro de Imóveis Padronização do processo de avaliação Evolução do marco.
Fact Pack Railway sector in Brazil January, 2005
FPS 19: HEALTH PROMOTION AT WORKPLACE
Ensuring Community Participation in Developing An HIV Prevention Intervention for Psychiatric Settings: A US-Brazil Collaboration M.L. Wainberg 1, V. Terto.
Uso de Alcool e Problemas no Brasil e nos E.U.A..
Por Dave Batty 3/2012 T Disciplinando alunos no programa Desafio Jovem Teen Challenge Staff Training Course T iTeenChallenge.org.
The portuguese public universities José Marques dos Santos Vice-President of the Council of Rectors of Portuguese Universities (CRUP) Rector of University.
Portugal – Fraunhofer Gesellschaft Agreement
Eurozona Austria Bélgica Chipre Finlândia França Alemanha Grécia Irlanda Itália Luxemburgo Malta Holanda Portugal Eslovénia Espanha Eslováquia Estónia.
1 Evaluation of the Multiyear Plan José Paulo Silveira Ministry of Planning, Budget and Management Secretariat for Planning José Paulo Silveira.
III REUNIÃO DE COORDENAÇÃO REGIONAL DA BVS Lewis Joel Greene Editor Brazilian Journal of Medical and Biological Research Medical School of Ribeirão Preto.
Aulas 11 e 12 Keynes e a síntese
Ciência Robert Sheaffer: Prepared Talk for the Smithsonian UFO Symposium, Sept. 6, 1980.
DIRETORIA ACADÊMICA NÚCLEO DE CIÊNCIAS HUMANAS E ENGENHARIAS DISCIPLINA: INGLÊS FUNDAMENTAL - NOITE PROFESSOR: JOSÉ GERMANO DOS SANTOS PERÍODO LETIVO
Ministério da Ciência e Tecnologia National Program for Space Activities
GT Processo Eletrônico SG Documentos Eletrônicos Segunda reunião – 28/08/2009 Interlegis.
TECNOLOGIA DE VINHOS.
Uniform Resource Identifier (URI). Uniform Resource Identifiers Uniform Resource Identifiers (URI) ou Identificador de Recursos Uniforme provê um meio.
S_hortat\Brazil - Investment Grade\Apresentacao\Impacto do Grau de Investmento v3.ppt 1 Impacto do Grau de Investimento na Avaliação das Empresas Brasileiras.
SECEX SECRETARIA DE COMÉRCIO EXTERIOR MINISTÉRIO DO DESENVOLVIMENTO, INDUSTRIA E COMÉRCIO EXTERIOR BRAZILIAN EXPORTS STATISTICAL DEPURATION SYSTEM Presentation.
ECONOMIA DE EMPRESAS II Semestre 2011 AULA 5. ARCHITECTURE- GOVERNANCE- GROWTH MODEL.
BRAZILS ECONOMIC TRANSFORMATION: AN OVERVIEW Edmar Bacha Stern School of Business, NYU September 28,
CARTOGRAPHIES OF SEGREGATION From Snapshots to Processes and Trajectories Flávia F. Feitosa (UFABC) Antônio Miguel V. Monteiro (INPE) XIV Brazilian Symposium.
LADISLAU DOWBOR dowbor.org. Megatrends Source: New Scientist (18 October 2008, p 40).
Projeto Povos, Culturas e Pontes People, Cultures and Bridges Project 2011/2012 Migrations and Citizenship Office.
República de MoçambiqueCOREP EDUCAÇÃO PARA O TRABALHO COMPETÊNCIAS PARA A PRODUÇÃO DESENVOLVIMENTO PARA O PAÍS EDUCAÇÃO PARA O TRABALHO COMPETÊNCIAS PARA.
IEEE PES General Meeting, Tampa FL June 24-28, 2007 Conferência Brasileira de Qualidade de Energia Santos, São Paulo, Agosto 5-8, Chapter 3 Harmonic.
Conheça a PROCÁLCULO, uma solução completa para administração financeira de passivos jurídicos.
BLUE BEAUTY Photos by Astronaut Sunita Williams Photos by Astronaut Sunita Williams.
Norman de Paula Arruda Filho / ISAE The New Role of Management Education A Brazilian Experience NORMAN DE PAULA ARRUDA FILHO Buenos Aires, 6 de dezembro.
Ecological Economics Lecture 6 Tiago Domingos Assistant Professor Environment and Energy Section Department of Mechanical Engineering Doctoral Program.
ENERGIA LIMPA: OPORTUNIDADES E DESAFIOS PARA O BRASIL CLEAN ENERGY: OPPORTUNITIES AND CHALLENGES FOR BRAZIL Thomson Reuters Foundation Maio/May 2012.
Tópicos Especiais em Aprendizagem Reinaldo Bianchi Centro Universitário da FEI 2012.
Fazendo e Brincando: Confecção de Materiais para as Aulas de Inglês
M. Sc. Engineering Policy and Technology Management Miguel Amaral Teresa Costa 28 Fev 2003 AN OVERVIEW OF INNOVATION Stephen J. Kline and Nathan Rosenberg.
Curso Gestão Estratégica de Dívida Pública para os Estados Workshop on Debt Management Strategies for Brazilian Subnationals Jorge Luís Tonetto CONFAZ/GEFIN.
Universidade de Brasília Laboratório de Processamento de Sinais em Arranjos 1 Adaptive & Array Signal Processing AASP Prof. Dr.-Ing. João Paulo C. Lustosa.
The Present Perfect Tense
Introdução à Criptografia Moderna – 2ª Lista de Exercícios
Metodologia de Desenvolvimento de Software Hermano Moura Alexandre Vasconcelos, André Santos, Augusto Sampaio, Hermano Moura, Paulo.
2010 New Years Trip to Argentina and Brazil Trip Sponsored by.
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa Understanding Epidemic Quorum Systems INESC-ID Lisbon/Technical.
Faculdade de Ciências Económicas e Empresariais Universidade Católica Portuguesa 15/09/2014Ricardo F Reis 6 th session: Financial Measures.
BRAZILIAN NATIONAL BUOY PROGRAMME PNBOIA August 2004.
Socio-technical approaches for Safety STAMP/STPA
RIO DE JANEIRO STATE FELIPE P .– 7º D.
Brasil Innovaciones censales Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE Taller “IPUMS América Latina II” Ciudad de Panamá, Panamá.
Ministério da Ciência e Tecnologia Brasil – Coordination and Development Production Roberto.
Cigré/Brasil CE B5 – Proteção e Automação Seminário Interno de Preparação para a Bienal 2006 Rio de Janeiro, setembro/06.
Equação da Continuidade e Equação de Navier-Stokes
Lei de Cotas: Looking at the Implementation of the Brazilian Employment Quota in São Paulo, Brazil Anna C. O’Kelly.
RELATÓRIO CEMEC 06 COMPARAÇÕES INTERNACIONAIS Novembro 2013.
Andre Facciolli – Diretor Netbr Automação no Data Center.
Unit 22 Relative Clauses and Pronouns.
Home page: INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA Manufacturing statistics in Mozambique Workshop on Manufacturing Statistics 4-7 May 2009, Lusaka,
Banco Central e Democracia Aula 5 Ciencia Politica CGAE EAESP-FGV Kurt von Mettenheim.
Phases of Hackers. Module 1: Today’s Threat Landscape Module 2: Key Principles of Security Module 3: Understanding your enemy! Module 4: Phases of Hackers.
European Centre for Disease Prevention and Control
Pesquisadores envolvidos Recomenda-se Arial 20 ou Times New Roman 21.
Transcrição da apresentação:

Banco Central e Democracia Aula 5 Ciencia Politica CGAE EAESP-FGV Kurt von Mettenheim

Estrutura da aula 1)Introdução 2)A Construção de Autoridade Monetária vs ortodoxia (pré-crise!) 3)Momentos políticos e oportunidades de evitar crises financeiras em mercados emergentes. 4)de uma economia da política para uma ciência política da construção da autoridade monetária Duas anomalias brasileiras: * BACEN avança depois da estabilidade de preços * Bancos públicos lideram processo financeiro... 5) Resultados: a) depois das tempestades financeiras Brasil sai bem b) Brasil no topo da lista (do IIF, Institute for International Finance) de relacionamento com o mercado e transparência de informação 6) Dá para acelerar a inclusão bancária?

Poder de bancos centrais vão contra a democracia… You cannot in a democratic society have an institution which is either fully or partially disassociated from the electoral process, and which has the powers that central banks inherently have. (Alan Greenspan) Chapter 6, On Monetary Authority Laurence Whitehead, Democratization. Oxford University Press, 2002 Do pensamento ortodoxo para o pensamento crítico para o novo pensamento sobre autoridade monetária e inclusão social. Introdução Central Bank Independence and Macroeconomic Performance: Some Comparative Evidence (Alberto Alesina & Lawrence H. Summers Journal of Money, Credit and Banking, 25:2, 1993: (1436 citações)

Banco Central e Crise Metas de Inflação + Controle Fiscal + Independência do Banco Central = Estabilidade... (até ) E, na crise : Regra de Bagehot (Lombard Street, 1873): Empresta muito aos bancos (mas com juros altos...) (Escândalo de LIBOR....) US Government Financial Crisis Inquiry Commission reports/fcic_final_report_full.pdf

O Banco Central Novo: Dá tudo aos bancos!

Mercado administra risco?

Balanço de Bank of England % PIB

Novas Regras? Dodd Frank _Street_Reform_and_Consumer_Protection_Act US Financial Stability Oversight Council UK Independent Commission on Banking

Pesquisas Publicação Unidade Temática FAPESP: A Construção de Autoridade Monetária no Brasil numa Epóca de Globalização Chapter 10 : From the Economics of Politics to the Politics of Monetary Policy Kurt von Mettenheim

The Political Dynamics of Financial Crises in Emerging Market Democracies Laurence Whitehead

Eight Stage Tree: Political Opportunities to Avert Crisis Political ResponseTime Line (election=0) Binding IPre-commitment+ 1 to 10 years \ Yes No IINegotiated Pre-insurance+ 3 to 12 months /\ YesNo IIICampaign Pact+ 1 to 4 months /\ YesNo IVMarket-Friendly 0 Election /\ YesNo VPost Electoral Discipline- 1 to 4 weeks /\ Yes No VICapitulate to Market - 1 to 12 weeks Demands /\ YesNo VIIInternational Rescue- 1 to 4 months /\ YesNo VIIIFinancial Crisis Overshoot Anytime

Crafting Economic Stabilization: Political Discretion and Technical Innovation in the Implementation of the Real Plan Lourdes Sola & Eduardo Kugelmas

Wall Street and Emerging Democracies: Financial Markets and the Brazilian Presidential Elections, Javier Santiso

> 2000 bps EMBI Risk and Default

From an Economics of Politics to the Politics of Monetary Policy in Brazil 2 anomalias no Brasil: 1 = a relação entre estabilidade de preços e independência do BACEN é invertido: Avanços no BACEN occorem depois de políticas hetorodoxos acabam com a inflação inercial (1994) 2 = 15 anos depois do Plano Real e abrir o mercado bancário, bancos federais mantêm 40% do mercado...

Fuga de capital,

Mas o Brasil evita dolarizar...

Então têm espaço para: Políticas Financeiras PROER, Programa de Reestruturação e Fortalecimento do Sistema Financeiro (1996); FGC, Fundo Garantidor de Créditos (1996) A ampliação do poder de intervenção do Banco Central (Lei de ); PROES, Programa de Incentivo à Redução do Setor Público Estadual na Atividade Bancária (1996); PROEF, Programa de Fortalecimento das Instituições Financeiras Federais (1999);

FGC acalmou clientes bancários

PROER liquidou bancos quebrados Bank Interventions Buyer Banco Econômico Excel e Caixa EconômicaFederal* Banco Nacional Unibanco Banco Mercantil de Pernb. Rural Banco Banorte Bandeirantes Banco Bamerindus HSBC. Caixa** Banco do Brasil (BB) Source: Banco Central do Brasil. Departamento de Operações Bancárias (1) Julho/1994 a maio/1997 (2) Apenas a carteira imobiliária.

E evitou custo maior de crise bancária

Recentralização= PROES: O Programa de Incentivo à Redução do Setor Público Estadual na Atividade Bancária (Proes). Medida Provisória de Banacre, Banco do Estado do Acre S.A. Banap, Banco do Estado do Amapá S.A. Bandern, Banco do Estado do Rio Grande do Norte S.A. BDRN, Banco de Desenvolvimento do Estado do Rio Grande do Norte S.A. Bemat, Banco do Estado do Mato Grosso S.A Beron, Banco do Estado de Rondônia S.A. Minascaixa, Caixa Econômica do Estado de Minas Gerais Produban, Banco do Estado de Alagoas S.A. Baner Banco do Estado de Roraima S.A. (liquidated) Bandepe, Banco do Estado de Pernambuco S.A. Baneb, Bancoc do Estado de Bahia S.A. Banerj, Banco do Estado de Rio de Janeiro S.A. Banestado, Banco do Estado de Paraná S.A. Bemge, Banco do Estado de Minas Gerais, S.A. Credireal Banco de Crédito Real de Minas Gerais S.A. Paraiban Banco do Estado da Paraíba S.A Banespa, Banco do Estado de São Paulo S.A. BEA, Banco do Estado de Amazonas S.A. BEC, Banco do Estado de Ceará S.A. BEG, Banco do Estado de Goiás S.A. BEM, Banco do Estado de Maranhão S.A. BEP, Banco do Estado de Piaui S.A. BESC, Banco do Estado de Santa Catarina S.A.

Anomalia: BACEN avança depois da estabilidade de preços, BCB antes de 1994 = atender a demandas para acompanhar o cumprimento das medidas estabelecidas pelos diversos planos econômicos (Plano Cruzado. Plano Bresser. Plano Verão. Plano Collor Ie Plano Collor II). deficiências na estrutura operacional. decorrentes da falta de equipamentos de informática. de equipes devidamente treinadas

BACEN medidas Core Principles for Effective Bank Supervision, setembro de Regras de prudência bancária Limites mínimos de capital para a constituição de instituições financeiras. Limites adicionais de acordo com o grau de risco da estrutura dos ativos Índice de Basileia, 8, BCB 1999 = 11

BACEN medidas cont. Inspeção Global Consolidada (IGC). A Central de Risco de Crédito = banco de dados com base em informações prestadas pelas instituições financeiras sobre obrigações E de seus clientes de valores atualmente superiores a R$ Rating Resolução cada instituição financeira passou a informar a classificação de cada operação de crédito. numa lista de 9 níveis de risco. que vai de AA (melhor classificação) até H (pior classificação). SBP = 2002 online realtime balance supervision

Multas aplicadas a bancos pelo Banco Central do Brasil Consultas de bancos ao Centro de Risco do Banco Central do Brasil

Estrutura do Banco Central

Nomes... Decad, Departamento de Cadastro e Informações Decif, Departamento de Combate Ilícitos Cambiais e Financeiros Defin Departamento de Gestão de Informações do Sistema Financeiro Defis Departamento de Fiscalização Depad Departamento de Controle de Processos Desin Departamento de Supervisão Indireta Desup Departamento de Supervisão Direta Difis Diretoria de Fiscalização

Longo caminho... Crédito para o setor privado, % PIB) 1 Simple average of country data. 2 Hong Kong SAR, India, Indonesia, Korea, Malaysia, the Philippines, Singapore and Thailand. 3 Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, Peru and Venezuela. Moving average of current and previous year private credit levels to current year GDP.

Depois das tempestades financeiras: BOVESPA, Mercado Futuro de Swap de Taxa de Juros, 360 dias, Asia Russia Brazil Lula 9-11

Progresso Expectativa de Inflação e 1) Crédito como % PIB2) Prazo médio de emprestimos, dias

Spread Bancário campeão do mundo, mas caindo Consumer Corporate

Cohabitação Crédito de bancos e Mercado: IPOs

Resultados, II

IIF Investor Relations Ranking

Data Dissemination Practices 1) Central Government Operations (CGO). Timeliness: 1 month after the end of the reference period, Periodicity: Monthly MGFS 1986: Identifies countries that use classification of fiscal statistics according to the IMF's A Manual of Government Finance Statistic 1986 (MGFS 1986) MGFS 2001: Identifies if government accounting follows the definicion and classification of the IMF's Government Finance Statistics Manual, 2001 (MGFS 2001). 2) Central Government Debt (CGD). Timeliness: 1 quarter after the end of the reference period Periodicity: Quarterly 3) Amortization Schedule for CGD. Preferably, dissemination of government debt service presented at least annually for a period of at least five years from the effective date of the debt data. It is desirable that the annual data should be supplemented with quarterly data at least for the year immediately ahead. Timeliness: 1 quarter after the end of the reference periodPeriodicity: Quarterly 4) External Debt. Timeliness: 1 quarter after the end of the reference period Periodicity: Quarterly 5) Amortization Schedule for External Debt. It is important that data cover both public and private sector debt. Preferably, amortization payments presented at least annually for a period of at least five years from the effective date of the debt data. It is desirable that the annual data should be supplemented with quarterly data at least for the year immediately ahead. Timeliness: 1 quarter after the end of the reference period Periodicity: Quarterly

March 8, 2007 IIF Report on Central Bank of Brazil The investor relations office, Gerin, at the Central Bank of Brazil has enhanced the content of its website to make information important to investors more easily accessible.Gerin With these improvements, Gerin has become the first individual office to score 38 out of 38 in prioritized terms. Brazil has been a market leader in investor relations practices for many years. In 2006, Brazil became the first sovereign to score 38 out of 38 in prioritized terms. Brazil operates two investor relations programs. Gerin is operated by the Central Bank of Brazil (BCB) and a second National Treasury Investor Relations Unit (IRU) is operated by the Debt Management Office at the National Treasury. The existence of the two offices has evolved out of organizational changes. BEST = Brazil: Excellence in Securities Transactions (BEST Brazil) activities. The BEST Brazil initiative is aimed at promoting the Brazilian capital markets to the international investor community involving various official agencies including, in addition to the Treasury and the BCB, the Securities and Exchange Commission of Brazil.BEST Brazil With the inclusion of links to regulatory information, archives, and information regarding roadshows, Gerin now satisfies three additional criteria for a total of 20. The prioritized score moved from a total of 34 to a score of 38. Gerin has surpassed global leaders Korea, Mexico, and the Philippines.

Financial Roads to Social Economies Public Banking, Monetary Authority and Social Inclusion Kurt Mettenheim Maria Fernanda Freire de Lima Paper to be presented to the Society for the Advancement of Social Economics 23 rd Meeting, Transformations of Contemporary Capitalism: Actors, Institutions, Processes. Research Network N, Finance and Society Universidad Autónoma de Madrid, 24 June 2011

Arguments Recent developments in central banking and public banking possible to radically increase the pace of financial and social inclusion. Financial liberalization and bank modernization have led to the realization of competitive advantages by large public banks. Citizenship (ATM) cards = innovation to alleviate poverty, promote social inclusion and increase access to banking. Basic income policies / conceptions of citizenship & social justice = alternative model to microfinance via entrepreneurship, financial markets and private banks. New policies for inclusion of bankless vast majorities in large emerging countries suggest that views of fiscal dominance, structural constraints to change and zero-sum relations between central banking, politics and social inclusion need revision.

From the Macroeconomics of Populism to the Microeconomics of Social Inclusion Most economists would agree that, at least in the short run, monetary policy can significantly influence the course of the real economy Bernanke & Gertler Inside the Black Box: The Credit Channel of Monetary Policy Transmission. p. 27 We ask: Can it accelerate social inclusion? (yes) Past Keynesian and DevelopmentNew Microeconomic Banking Policies Increase Aggregate Demand.Policies Increase Aggregate Supply

Lifetime Asset Curve IF >IR + Inequality

4 scenarios for banking the bankless

Core Principles for Alternative Banking and Social Inclusion

Core Principles for Alternative Banking and Social Inclusion, cont.

Supporters & Networks Institutional Supporters Columbia University School of International and Public Affairs, New York Institute for Money, Technology and Financial Inclusion, UC, Irvine King´s College Department of Management, London São Paulo Business School, Getulio Vargas Foundation Second University of Naples Networks Association of Emerging Market Business Schools, São Paulo Brazil Community of European Management Schools, Brussels Critical Political Economy Network European Association of Co-operative Banks, Brussels Global Public Policy Network, London International Cooperative Banking Association, Brussels Social Science Finance Network, Amsterdam Society for Advancement of Social Economics, Philadelphia World Savings Bank Institute, Brussels

Desafio: Just do it, Ciência Política 1)Forma grupos de até 5 pessoas 2)Desenvolve um plano para bancarizar a populacão brasileira OU melhorar a gestão de um banco central 3) Entregue um plano escrito.