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Você acha possível... 1.

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Apresentação em tema: "Você acha possível... 1."— Transcrição da apresentação:

1 Você acha possível... 1

2 ...que os principais executivos da sua empresa conversem informalmente
com toda a sociedade, sem a interferência da área de Relações Públicas? 2

3 GM Fastlane Blog Canal aberto dos principais executivos com o público para: Falar sobre os produtos atuais Discutir novas idéias e conceitos Colocar suas opiniões sobre assuntos relevantes para a GM O Fastlane existe desde 2005 Um case de referência de blogs corporativos Já foi matéria de capa da revistas Business Week A maioria dos posts chegam a ter mais de 50 comentários espontâneos - Existe desde de 2005 - Trabalha com as categorias: Auto Shows Bob Lutz Business Cars & Trucks Design Podcasts Photo Albums - Existem outros Blogs: FYI que é escrito por outros profissionais da GM, Cadillac Driver’s Log de dois engenheiros que estão fazendo test drive no Cadillac e o Turner Source sobre corridas

4 Boeing Randy’s Journal
O Randy’s Journal existe desde 2005 Criado pelo Randy Baseler, vice presidente de Marketing Randy Baseler deixou a empresa em 2007 O sucessor, Randy Tinseth, continuou o blog mantendo inclusive o mesmo nome, aproveitando a coincidência

5 ...receber mais de 5000 idéias em menos de 1 ano de todo o mundo com propostas para melhorar seus produtos e serviços? 5

6 Dell IdeaStorm Mandar idéias (5.090 idéias)
Site onde qualquer pessoa pode: Mandar idéias (5.090 idéias) Comentar as idéias ( comentários) Votar nas mais interessante ( votos) A Dell estuda como e quando implementar as idéias mais votadas Utilizado para discutir conceitos inovadores com o consumidor (“Ter duas opções de Atendimento - Geeks ou Iniciantes”) Site aberto, sem reconhecimento mas com notoriedade. É usado em conjunto com outros canais de comunicação com o cliente chamados “Conversations”: Direct2Dell, Dell Foruns e Studio Dell

7 ...liberar de forma totalmente gratuita acesso aos conteúdos, palestras e ementas da maioria dos cursos das mais renomadas universidades do mundo para qualquer pessoa? 7

8 MIT OpenCourseWare (OCW)
OCW Consortium é composto por mais de 100 universidades no mundo inteiro Já existem mais de 2000 cursos disponíveis O site recebe cerca de 1 milhão de visitas mensais com o crescimento de 56% ao ano O OCW já foi citado em mais de 300 artigos em veículos como Forbes e CNN Dados sobre MIT OCW Access Online access to MIT OpenCourseWare content continues to grow dramatically on ocw.mit.edu and on translation sites, with currently more than 1 million monthly visits to OCW content, and a 56% annual increase in visits. Online access to MIT OCW content has grown dramatically on the ocw.mit.edu site itself and on translation sites. 8.5 M visits to OCW content last year, a 56% annual increase 350+ courses translated and 70 mirror sites globally OCW materials are being widely distributed offline to secondary audiences. 18% of visitors distribute copies of OCW material to others 46% of educators reuse site contents; of those, 30% give students printed copies, 24% provide digital copies OCW is accessed by a broadly international population of educators and learners. 61% of OCW traffic is non-US; East Asia-22%, Western Europe-15%, South Asia-6%, Latin America-5%, other regions-13% 49% of visitors are self learners, 32% students, 16% educators Visits most often begin on the site directly and average 9.2 page views. 37% of visits are direct traffic, 26% come via search engines, 21% from MIT's web site, 16% other referrers Visits average 9.2 page views; 29% include 5 or more and 6% include more than 25 Visitors are largely satisfied with the file formats for OCW print and video content, but would prefer more options. 98% of visitors find PDF suitable, and 26% prefer it; other formats requested include MS Office (36%) and HTML (16%) 82% of visitors to video pages are satisfied with RealMedia; 66% prefer to download rather than stream Use The OCW site is being used by educators, students and self learners to successfully accomplish a wide range of educational objectives; and visitors are widely satisfied with the breadth, depth and quality of OCW content. OCW use is centered on subjects for which MIT is a recognized leader. EECS, Math, Management, Physics, Economics and Mechanical Engineering are 33% of OCW courses and attract 62% of traffic The OCW site is being successfully used by educators, students and self learners for wide range of purposes. Educator uses: planning a course (26%), preparing to teach a class (22%), enhancing personal knowledge (19%) Student uses: complementing a course (38%), enhancing personal knowledge (34%), planning course of study (16%) Self learner uses: enhancing personal knowledge (56%), keeping current in field (16%), planning future study (14%) 41% are completely successful; 51% are somewhat successful Nearly half of educators visiting the site have reused site content, and most expect to do so in the future. 46% of educators have adopted or adapted site content; 92% plan to in the future 62% combine OCW materials with other content; 38% adapt course syllabi; 26% adapt assignments or exams Visitors consider site materials to be up-to-date and are largely satisfied with site content breadth, depth and quality. 97% of visitors agree that OCW materials are up to date 93% of visitors are satisfied with site breadth; 87% are satisfied with depth of courses; 91% are satisfied with quality Most MIT faculty contribute to the OCW site and many feel they have improved their classes through publication. 75% of MIT's faculty have published courses on OCW 49% participating have published 2 or more courses 32% agree publishing improves their teaching materials The OCW site is widely used by the MIT community and is a significant influence on prospective students. 71% of students, 59% of faculty and 42% of alumni use the site 35% of freshmen aware of OCW before deciding to attend MIT were influenced by it 69% of MIT students say OCW has positively impacted student experience Impact Educators and learners report high levels of current impact, and expectations for even higher future impact; institutions worldwide are both using MIT OCW materials and openly publishing their own materials. Visitors say that OCW has already had significant impact and expect even greater impact in the future. 80% of visitors rate OCW's impact as extremely positive or positive; 91% expect that level of future impact 96% of educators say the site has/will help improve courses 96% of visitors would recommend the site OCW is increasingly cited in professional and popular literature as an influential open sharing project. More than 300 articles in global media including CNN International, The Times of India, Forbes, and The Chronicle of Higher Education Student newspaper editorials at Harvard, Yale, Columbia, Duke, and Penn calling for OCWs at those schools Institutions internationally and in the US are publishing openly, creating a growing body of available courseware. 100 institutions worldwide openly publishing courses; 30 more with projects underway Over 2,000 courses openly published globally, one third from institutions other than MIT

9 MIT World Site com 428 palestras online gratuitas dos principais pensadores e lideres empresariais da atualidade São lançados mais de 75 vídeos por ano de palestras realizadas em todas as 5 escolas do MIT Algumas das palestrantes disponíveis: Michael Dell, Bill Gates, Jack Welch, Steve Wozniak, Thomas Friedman Dados sobre MIT OCW Access Online access to MIT OpenCourseWare content continues to grow dramatically on ocw.mit.edu and on translation sites, with currently more than 1 million monthly visits to OCW content, and a 56% annual increase in visits. Online access to MIT OCW content has grown dramatically on the ocw.mit.edu site itself and on translation sites. 8.5 M visits to OCW content last year, a 56% annual increase 350+ courses translated and 70 mirror sites globally OCW materials are being widely distributed offline to secondary audiences. 18% of visitors distribute copies of OCW material to others 46% of educators reuse site contents; of those, 30% give students printed copies, 24% provide digital copies OCW is accessed by a broadly international population of educators and learners. 61% of OCW traffic is non-US; East Asia-22%, Western Europe-15%, South Asia-6%, Latin America-5%, other regions-13% 49% of visitors are self learners, 32% students, 16% educators Visits most often begin on the site directly and average 9.2 page views. 37% of visits are direct traffic, 26% come via search engines, 21% from MIT's web site, 16% other referrers Visits average 9.2 page views; 29% include 5 or more and 6% include more than 25 Visitors are largely satisfied with the file formats for OCW print and video content, but would prefer more options. 98% of visitors find PDF suitable, and 26% prefer it; other formats requested include MS Office (36%) and HTML (16%) 82% of visitors to video pages are satisfied with RealMedia; 66% prefer to download rather than stream Use The OCW site is being used by educators, students and self learners to successfully accomplish a wide range of educational objectives; and visitors are widely satisfied with the breadth, depth and quality of OCW content. OCW use is centered on subjects for which MIT is a recognized leader. EECS, Math, Management, Physics, Economics and Mechanical Engineering are 33% of OCW courses and attract 62% of traffic The OCW site is being successfully used by educators, students and self learners for wide range of purposes. Educator uses: planning a course (26%), preparing to teach a class (22%), enhancing personal knowledge (19%) Student uses: complementing a course (38%), enhancing personal knowledge (34%), planning course of study (16%) Self learner uses: enhancing personal knowledge (56%), keeping current in field (16%), planning future study (14%) 41% are completely successful; 51% are somewhat successful Nearly half of educators visiting the site have reused site content, and most expect to do so in the future. 46% of educators have adopted or adapted site content; 92% plan to in the future 62% combine OCW materials with other content; 38% adapt course syllabi; 26% adapt assignments or exams Visitors consider site materials to be up-to-date and are largely satisfied with site content breadth, depth and quality. 97% of visitors agree that OCW materials are up to date 93% of visitors are satisfied with site breadth; 87% are satisfied with depth of courses; 91% are satisfied with quality Most MIT faculty contribute to the OCW site and many feel they have improved their classes through publication. 75% of MIT's faculty have published courses on OCW 49% participating have published 2 or more courses 32% agree publishing improves their teaching materials The OCW site is widely used by the MIT community and is a significant influence on prospective students. 71% of students, 59% of faculty and 42% of alumni use the site 35% of freshmen aware of OCW before deciding to attend MIT were influenced by it 69% of MIT students say OCW has positively impacted student experience Impact Educators and learners report high levels of current impact, and expectations for even higher future impact; institutions worldwide are both using MIT OCW materials and openly publishing their own materials. Visitors say that OCW has already had significant impact and expect even greater impact in the future. 80% of visitors rate OCW's impact as extremely positive or positive; 91% expect that level of future impact 96% of educators say the site has/will help improve courses 96% of visitors would recommend the site OCW is increasingly cited in professional and popular literature as an influential open sharing project. More than 300 articles in global media including CNN International, The Times of India, Forbes, and The Chronicle of Higher Education Student newspaper editorials at Harvard, Yale, Columbia, Duke, and Penn calling for OCWs at those schools Institutions internationally and in the US are publishing openly, creating a growing body of available courseware. 100 institutions worldwide openly publishing courses; 30 more with projects underway Over 2,000 courses openly published globally, one third from institutions other than MIT

10 ...aumentar o valor de uma empresa mineradora de US$ 100 milhões para US$ 9 bilhões em menos de 10 anos usando a inteligência coletiva? 10

11 Goldcorp Challenge Desafio organizado pela empresa em 2000 aberto para qualquer pessoa no mundo Os participantes recebiam um kit com as informações sobre terreno sendo explorado A empresa recebeu estimativas e métodos para se encontrar jazidas de ouro Resultou em 44 novos pontos de exploração com quantidades substanciais de ouro Empresa mineradora especializada em Ouro que lançou um desafio. Aumentou o valor de mercado de 100 milhões para 9 bilhões

12 ... poder encontrar e licenciar o conhecimento acumulado em um mercado online de patentes das empresas responsáveis por 40% do investimento de P&D do mundo? 12

13 Yet2 Mercado com 8 anos de existência para compra e venda de patentes de empresas As patentes depositados no site valem mais US$ 10 bilhões Mais de 90% da Fortune 500 usam ativamente o site Alguns dos participantes: Bayer, Microsoft, Panasonic, Philips,Rhodia, Samsung, Siemens, Sony Alguns dos parceiros: DuPont, P&G e Honeywell É usado pela P&G.

14 ... compartilhar gratuitamente todo o material didático utilizado no ensino médio e fundamental?
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15 California Departament of Education
“We Saw the California Department of Education, for example, harness the power of sharing by open sourcing its textbooks to put high-quality educational materials within every student’s reach and save tax payers $ 400 million per year” Tapscott e Willians, 2007 Organização de consórcio de empresas que direcionam políticas públicas Fórum de debate entre empresas

16 ... Usar o mercado aberto da Internet para receber propostas de novos produtos e serviços?
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17 BASF Future Business Qualidade de vida, Gestão energética
Subsidiária da BASF com total autonomia para escolher tecnologias relacionadas com: Qualidade de vida, Gestão energética Bioeletrônica Utiliza conceito de stage gates para escolher aquelas tecnologias que serão incorporadas pela BASF Site aberto: XXXX Muitos vídeos da própria Dell Colaboração sem incentivo (vale a notoriedade- nome) Tipos de Público: Usuário Final, Empresa - Dell, Profissional de IT - Dell Categorias (Usuário Final):

18 Shell GameChanger Iniciativa existente desde de 1996
Na época, uma Equipe da Shell recebeu US$ 20 milhões para alocar em tecnologias inovadores Qualquer funcionário tem 25 minutos para apresentar e defender sua idéia para a equipe do Gamechanger Idéias bem avaliadas recebem de US$ ~ US$ Em 1999, 4 das 5 iniciativas com maior crescimento surgiram do Gamechanger Cerca de 30% do orçamento de R&D para exploração e produção são destinados a iniciativas começadas pelo Gamechanger Site aberto à idéias que tem uma equipe responsável por avaliar e encaminhar as idéias para detalhamento. Conforme a idéia e a progressão da mesma recebem financiamento para evolução do conceito e implementação (Gates de aprovaçao)

19 PG’s Connect + Develop Canal para compra e venda de conceito de produtos inovadores e tecnologias com a P&G Desde do início do programa em 2000, o número de produtos originado externamente subiu de 20% para 35% em 2006 Em 2006, cerca de 45% dos produtos lançados incorporam algum tipo de tecnologia descoberto fora da P&G Diminuição dos gastos de P&D de 4,8% das receitas (2000) para 3,4% (2006) com aumento de 60% da produtividade do P&D no mesmo período Duplicação do valor das ações no período de 2000 ~ 2006 Aberto, só aceita idéias e produtos já patenteados

20 ... utilizar o conhecimento de pesquisadores, universidades e instituições de pesquisa do mundo inteiro para resolver grandes desafios científicos? 20

21 Innocentive Site onde empresas enviam grandes desafios científicos (Química, Ciências Aplicadas e Ciências da Vida) Algumas empresas participantes: Basf, DuPont, Eli Lilly e Sygenta Existem desafios com premio de até US$ 1 milhão 80 desafios já foram solucionados desde 2001 Mais de 70,000 Pesquisadores em mais de 170 países Parceria com mais de 50 Universidades do mundo inteiro Èxistem prêmios conforme os desafios. Elli Lilly é um dos principais financiadores Rockefeller Foundation usa a plataforma tecnológica Problemas Relacionados com Desenvolvimento

22 Como algumas instituições financeiras estão se posicionando em relação ao conhecimento...
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23 African Development Bank Group (1/2)
“In July 2006, the African Development Bank (AfDB) instituted a new organizational structure to reposition the Bank as a knowledge institution”. “The Bank should increasingly complement its financial services with knowledge services to enhance development effectiveness”. “To this end, a new Chief Economist was appointed to oversee, guide, and coordinate all knowledge-related activities across the Bank”

24 African Development Bank Group (2/2)
Algumas iniciativas para atingir o reposicionamento: Quatro Redes de Conhecimento (Economistas, Análise de Projetos, Monitoramento e Avaliação e Pobreza) Knowledge Management Trust Fund para apoiar atividades de pesquisa nos temas relativos com desenvolvimento da África African Development Institute que conduz treinamentos e parcerias para mestrados e doutorados sobre desenvolvimento na África

25 World Bank (1/7) “We have been in the business of researching and disseminating the lessons of development for a long time”. “But the revolution in information technology increases the potential value of these efforts by vastly extending their reach”. “To capture this potential, we need to invest in the necessary systems, in Washington and worldwide, that will enhance our ability to gather development information and experience, and share it with our clients”. James Wolfensohn, 1996 World Bank Chairman

26 World Bank (2/7) Compartilhar Conhecimento é um dos pilares estratégicos do World Bank desde de 1996 Algumas práticas adotadas: Comunidades de Prática: Grupos temáticos de discussão e troca de conhecimento Storrytelling: Captura de narrativas para explicitar conhecimento tácito Knowledge Brokering Compartilhamento de Conhecimento com Clientes e Parceiros

27 World Bank (3/7) Uma das principais práticas do World Bank está vinculada as Comunidades de Prática ou TGs Existem mais de 70 comunidades ativas com temas estratégicos para o World Bank Alguns dos temas discutidos: transporte, meio ambiente, desenvolvimento rural, desenvolvimento da iniciativa privada, mineração, desenvolvimento urbano, água e saneamento básico.

28 World Bank (4/7) O Knowledge Brokering conta com um portal estruturado chamado Development Gateway A missão dele é: The tools on this website bring together people and organizations around the globe who are working to improve life in developing countries. Conta com comunidades virtuais com 36,000 membros de mais de 200 países A base de documentos e melhores práticas conta com mais de 60,000 itens criados pelas comunidades O Portal articula informações de países, projetos de apoio ao desenvolvimento

29 World Bank (5/7) O Global Development Learning Network é um site para estimular o aprendizado colaborativo sobre desenvolvimento em escala global Conta com: Mais de 90,000 pessoas em 80 países Articula mais de 120 centros de aprendizado Organiza mais de 1000 videoconferência para troca de conhecimento por ano

30 World Bank (6/7) O Ayuda Urbana é um site para estimular a interação entre os praticantes envolvidos com desenvolvimento de várias cidades do mundo

31 World Bank (7/7) O Development Marketplace é uma competição global
Acontece desde 1998 Já investiu mais de US$ 30 milhões Beneficiou mais de 800 projetos Utiliza um blog para discutir os projetos e o andamento da competição

32 Asian Development Bank
“The knowledge hub will function as a think tank on technology, good practices, policy strategy and management, and issues related to 3R, which promotes sustainable production and consumption of limited natural resources, and improved economic and environmental efficiency” “Among the major functions of the 3R knowledge hub, it will: Undertake research and disseminate new concepts on 3R (…); Promote sharing of information on development related topics and collaborations (…); Build research capacity to create knowledge (…); Liaise with academic, research, and scientific and technical institutions, the private sector, and civil society; Devise and disseminate (…) periodicals, website and newsletters, workshops, and training courses”.

33 Alguns Comparação Internacional Globais
Cingapura (cidade-estado) 1 2 Dublin - Irlanda 3 Lyon - França [1] Photo by Formulax © 2005 Formulax. Released uner Creative Commons. [2] Photo by Adrian Whitehead, Released under Creative Commons. [3] Photo by Chris 73, March Released under Creative Commons.

34 Cingapura – uma “Cidade do Conhecimento”
Alta tecnologia Indústrias baseadas no conhecimento Ênfase em criar condições para atrair e integrar trabalhadores do conhecimento Listada pelo Fórum Econômico Mundial como n.o 1 em competitividade Nomeada pela Forbes como o 2. o melhor lugar para se fazer negócios no mundo depois dos EUA Padrão de vida e integração de tecnologia no dia-a-dia semelhantes ou superiores aos EUA e Suíça

35 Cingapura – alguns fatos
90% da população com acesso doméstico à Internet. Evolução e inovação 1960 – início do processo 1970 – principais diretrizes atrair multinacionais oferecendo um ambiente flexível orientado para o crescimento; progresso para uma administração municipal competente, transparente e responsável; exercícios estratégicos de cenários para se preparar para o futuro.

36 Dublin – um exemplo de Inovação
1998 PIB: acima da média européia e britânica Desemprego: 0% Cidade do Conhecimento Colaboração com o Governo Atração de investimentos em tecnologia Incentivos para estabelecimento de multinacionais Investimentos em capacitação e desenvolvimento urbano 1980 PIB: 60% abaixo da média européia Desemprego: 16% Indústria intensiva em mão de obra Baixo nível de educação

37 Noel Dempsey, Ministro da Educação da Irlanda
“For education policy-makers, the challenge is to rise above the tendency to compartmentalise policy. We must fully recognise the connections that bind together the various public policies which have an impact on learners of all ages, and we must be externally focused and alert to positive initiatives and developments which take place in other policy areas.” Noel Dempsey, Ministro da Educação da Irlanda

38 Lyon – desenvolvimento da cidade
Conselho de Desenvolvimento de Lyon Abertura para as culturas globais Produzir uma democracia mais participativa 5 áreas estratégicas de atuação “Uma cidade prazerosa de se viver” Promoção do aprendizado contínuo Promoção do empreendedorismo


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