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Governança de TI Marcos Rodrigues Gerente Regional de TI

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Apresentação em tema: "Governança de TI Marcos Rodrigues Gerente Regional de TI"— Transcrição da apresentação:

1 Governança de TI Marcos Rodrigues Gerente Regional de TI

2 Navy Marine Corps Symposium 2010
3/25/2017 Primeiro e melhor cliente Infra-estrutura Corporativa Processos Alta Escalabilidade 150K+ Clientes Windows 7 70K Office usuários 400K+ sites SharePoint sites Domínios e infra- estrutura de serviços utilizando Windows Server 2008 R2 SAP utilizando SQL Server 2008 R2 CTP 4 data centers 8K servidores de produção 100+ países 300K computadores gerenciados 900K dispositivos 160K usuários 50% + usuários utilizando OCS para telefonia 2M conexões remotas por mês 20M mensagens spam filtradas por dia Microsoft.com Maior site Web corporativo 1.2B hits por dia 755K simultâneas 300 GB por segundo © 2010 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

3 Otimização da Infraestrutura Nível de Maturidade
Gerenciamento totalmente automatizado, uso de recursos dinâmicos, SLAs vinculados aos negócios Infra-estrutura gerenciada com pouca automatização Infra-estruturade TI gerenciada e consolidada com o máximo nível de automação Não coordenada, infra-estrutura manual Maturity Levels of the IO Model The IO Model is a continuum of four levels or phases of progressively higher technological maturity: Basic, Standardized, Rationalized, and Dynamic. The Basic phase is the least mature having an unpredictable cost center and an uncoordinated, manual infrastructure. The Standardized phase enjoys more efficiency with a managed IT infrastructure, some automation and a slightly more predictable cost center. In the Rationalized phase, a managed and consolidated IT infrastructure is viewed as helping the business, primarily through automated processes. Finally, in the Dynamic phase, the IT infrastructure includes fully automated management, dynamic resource usage, business-linked Service Level Agreements (SLAs) and can be a company’s market differentiator. It should be noted that constant attention and maintenance is necessary to prevent declining back to a previous phase. Centro de Custo mais eficiente Viabilizando Negócios Ativo Estratégico Centro de Custo Básico Padronizado Racionalizado Dinâmico * Based on the Gartner IT Maturity Model

4 Modelo de Otimização de Infraestrutura:
Básico Padronizado Racionalizado Dinâmico A equipe de TI treinada nas práticas recomendadas ou seja, o MOF, ITIL Os usuários esperam serviços básicos de TI Ambiente TI gerenciado Os usuários têm ferramentas corretas, disponibilidade, & acesso a informações Equipe de TI sobrecarregadas por desafios operacionais Os usuários vêm buscam soluções próprias de TI é visto como um ativo estratégico TI é um parceiro e permite novas iniciativas de negócios Pessoas Administração Central e a configuração de segurança Imagens de desktop padrão, não adoptadas por todos SLAs estão vinculados aos objetivos de negócios Imagens definidas, segurança & práticas recomendadas Processos de TI indefinidos Complexidade devido a processos localizados & descentralização Melhoria contínua & auto avaliação Acesso fácil e seguro às informações de qualquer lugar Processos IO Model for Security When applied to security, the IO model has Total Cost of Ownership (TCO) on one end and Return on Security Investment (ROSI) at the other. The three primary facets applying to security are People, Process, and Technology. “People” evolve from having unclear accountability to Business owners making risk decisions for their digital assets along with Security professionals to a seat at the table with the Business. “Process” evolves from ad hoc processes to metrics-based operations, to continuous improvement. “Technology” evolves from uncertainty about the status of controls and compliance to automation, to self provisioning. Basic Phase Examples IT staff taxed by operational challenges Users come up with their own IT solutions IT processes undefined Complexity due to localized processes and decentralization Patch status of desktops is unknown No unified directory for access management Standardized Phase Examples IT Staff trained in best practices such as Microsoft Operations Framework (MOF) and the Information Technology Infrastructure Library (ITIL) Users expect basic services from IT Central Administration and configuration of security Standard desktop images defined but not adopted by all Multiple directories for authentication Limited automated software distribution Rationalized Phase Examples IT managed environment Users have the right tools, availability, and access to information SLAs are linked to business objectives Clearly defined and enforced images, security and best practices Automated identity and access management systems and processes Automated system management Dynamic Phase Examples IT is viewed as a strategic asset IT is a valued partner and enables new business initiatives Self-assessing and continuous improvement Easy, secure access to information from anywhere, anytime Self provisioning and quarantine capable systems ensure compliance and high availability More information about the model is available at Status deos desktops atualizados é desconhecido Nenhum diretório unificado para gerenciamento e acesso Gerenciamento de identidade/acesso automatizado Gerenciamento do sistema automatizado Auto-provisionamento e sistema de quarentena capazes de garantir conformidade e alta disponibilidade Vários diretórios para autenticação Distribuição limitada sem automatização Tecnologia

5 Resultados/Benefícios
Visão Geral ITLC O ITLC ajuda o IT da Microsoft a alcançar resultados reproduzíveis. Desafio Solução Resultados/Benefícios O TI da Microsoft utilizava processos inconsistentes para gerenciamento de portfólio, entrega de programas e operações . Além disso, o TI da Microsoft não mapeava uniformemente os programas de TI às estratégias de negócios. O ITLC foi criado a partir de conceitos, práticas compartilhadas e frameworks como Microsoft Solutions Framework (MSF) e Microsoft Operations Framework (MOF), ITIL, PMI. Aumentar a produtividade de TI Fornecer melhores soluções Simplificar Processos Correto entendimento das funções e responsabilidades Permitir flexibilidade agilidade e criatividade

6 ITLC –IT Lifecycle Framework

7 Alinhamento constante com as Áreas de negócios ….
Scorecards Board de Mudanças ITLC – Plan, Deliver & Operate Scorecard - the business (we will do a demo in just a moment) - CIO Scorecard – Top 11, MITC Funded SMD Projects, VI Programs, understanding customer satisfaction (net satisfaction, measuring regularly and often) Measure success with our plan of record, QBR/MYR & with Customer Partnership And communicate out – to our shareholders, customers, and our business. Treinamentos QBR/MYR Plano de Registros Plano de Comunicação

8 Estratégias TI da Microsoft
Nós entregamos Soluções de TI e serviços que disponibilizam Inovação e VALOR para as Unidade de negócio 1. Modelo Organizacional 2. Fortalecer Parcerias de Negócios 3. Simplificação da Estratégia de Plataforma 4. Liderar com Inovação

9 1.Modelo Organizacional
Suporte Gerente Relacionamento Planejamento estratégico Otimização do portfólio Relacionamento Áreas Negócio Operação TI Segurança, Privacidade e Identidade Serviços de conectividade e rede Serviços de colaboração, desktops e Mobilidade Administração do Data center e servidores Engenharia TI Arquitetura empresarial Desenvolvimento aplicações, teste e suporte Desenho Infra-estrutura Soluções Gestão de produto Gestão de mudanças Gestão de Programas Engenharia de processo e otimização CPE, produtos e serviços de qualidade Desenvolvimento da capacidade de negócios Qualidade e Excelência de Negócios Melhorias Consumidores, Usuários, Clientes Progrmas e Projetos Pivotal evolution in IT management at any company – including Microsoft – is to determine what’s strategic for you. For your company. For your strategic vision and goals. That’s where you concentrate your development expertise. That’s where you deliver solutions and services unique or differentiating to your business. But it’s the ability to manage a diverse set of suppliers outside that development core that makes it possible to deliver IT more effectively and efficiently for your end users. With this kind of targeted focus you can encourage a strong dev team to innovate and be proactive with the business. You can better see what’s truly innovative…breakthrough, moves the needle - versus what’s just a tweak on the old. We are looking for quantum leaps and to quantify them. Microsoft IT Organization Model: Microsoft IT impacts the business both internally and externally. Internally, we have Account Managers. “Feet in the Field”. They represent Microsoft IT within the regions. Account Managers work with business to determine technology needs (software & hardware), site expansions and moves, and most importantly dogfooding. Dogfooding is both deploying products to the businesses and providing feedback from the business to the product team. Our Solutions Managers build the solutions for the business. If there is a need an application in our field locations or for a part of Microsoft, e.g., licensing, the Solution Manager works with the business to develop requirements. Solution Manager partners with IT Engineering, QBE for standards & process improvement, and IT Operations to support the solution.

10 2. Fortalecer parcerias de negócios

11 Exemplo: Demostrativo
Resumo dos Investimentos Serviços de Aplicativos Application Help Desk Capacidade Operação Lançamentos e Implantações Manutenção e Conformidade Programas e Melhorias Programas Diretos e Compartilhados Serviços de Infra-estrutura Colaboração Comunicação Conectividade Infra-estrutura Help Desk

12 3. Simplifação da estratégia de plataforma
Planejamento Estratégico Roadmaps Recursos paranegócio Aplicativos Serviços Plataformas Análise Propostas de TI Alinhamento de Normas Modelo Empresarial

13 Examplo: Simplificação de portfólio
3000 2,459 - 621 +487 2,325 - 622 - 178 +116 1,641 -350 Removidas Adcionadas Removidas +74 1,285 -140 Adcionadas Removidas Adcionadas Aplicações não relacionadas as Áreas de Negócios Objetivo 1000 FY07 2006/2007 FY08 2007/2008 FY /2009 FY /2010 Redução 25% Redução 27% Redução 21% Redução15%

14 4. Liderar com Inovação Itens Versão Contagem BPOS Windows clients
150K Office clients Office 2007 158K Windows Server 2008 8.3K Internet Explorer IE8 115K SQL Server SQL2008 504 SharePoint sites SPS 2007 216K Windows Mobile WM6.5 16K UC Voice users OCS13 80K Audio Conf min/month 38M VSTS (source code depot) 190 BPOS Exchange users 2007 169K Exchange Servers 2010 188 OCS Servers 320

15 Examplo: Microsoft IT na Nuvem
SAAS SaaS Aplicação como serviço PaaS WWindows Azure SSQL Azure PPlataforma Windows Azure AppFabric Projetado para : HHospedar aplicativos críticos para os negócios DDiminuir o custo total de propriedade (TOC) FFornecer funcionalidade s de modo abrangente SSuportar a Interoperabilidade Computação em Nuvem PaaS Plataforma como serviço

16 Marcos Rodrigues marcos.rodriguesr@microsoft.com

17 Referências How Microsoft IT Uses the IT Lifecycle Framework
Microsoft IT Showcase: How Microsoft Does IT Microsoft Operations Framework 4.0 Solution Accelerators

18 MSFT Investor Relation
3/25/2017 2010 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only


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