1 GB-109 – Elementos de Computação Gráfica Professor Gilson A. Giraldi Coordenação de Ciência da Computação Web Page:
2 Ementa do Curso
3
4 GB 109 GA 023 GB 500: Topicos em Vis. Cient. e RV Quarto Periodo Terceiro Periodo Segundo Periodo Computação Visual no LNCC
5 What is Computer Graphics? create images with computer
6 What is CG used for? graphical user interfaces modeling systems simulation & visualization
7 What is CG used for? movies animation special effects
8 What is CG used for? computer games
9 What is CG used for? images design advertising art
10 What is CG used for? Virtual reality and Augmented reality
11 What is CG used for? Scientific Visualization
12 Main Areas in CG Hardware Visibility Geometric Modeling Rendering Animation
13 I/O Devices Virtual Reality (VR) Motion Capture Displays – VR, Holographic GPU and PPU Cameras (Image-Based-Rendering) Lazer Scanners Hardware
14 Hardware Input Devices Mouse 2D/3D, scanners 2D, Haptic Devices Mouse 3D Phantom - Haptic Device
15 Hardware Input Devices Data Glove Motion Capture
16 Laser Scanners Input Devices
17 Hardware Output Devices
18 Hardware Output Devices Holographic Display
19 3D Local Visualization Model
20 Simple Illumination Model No Transparency effects No Shadows No Secondary light sources
21 Perspective Projection
22 Viewing Transformation: Camera Placement
23 Clipping we’ve been assuming that all primitives (lines, triangles, polygons) lie entirely within the viewport in general, this assumption will not hold:
24 Clipping analytically calculating the portions of primitives within the viewport
25 Hidden Lines
26 Hidden Line Removal
27 Hidden Surface Removal
28 Rasterization
29 Rendering
30 Gouraud Shading
31 Specular Reflection
32 Phong Shading
33 Surface Representation
34 Complex Lighting and Shading
35 Texture Mapping
36 Global Illumination Model (Ray-Tracing)
37 Global Illumination
38 Animation generating motion interpolating between frames Physics-Based Models Motion Capture
39 Mathematical Elements for CG Spatial Data Structures (Octree, etc) Geometric Modeling Surface Representation: Splines, NURBS, Implicit representations Variational Methods Differential Manifolds Models Light Models Image Based Techniques Kinematics and Dynamic Methods – Physics-Based Modeling Stochastic Methods – Non-Deterministic Fractals
40 GB-109 Objetivo Principal: Estudo de elementos teóricos básicos para CG no contexto da Modelagem Computacional. Curso Baseado em: Seminários Trabalhos Teóricos e práticos Duas provas escritas Linguagem de Programação: C, C++, Java ou Python
41 Avaliação e Média Final Duas Provas (P1 e P2): Notas de 0.0 a – 2.9 (E)7.0 – 7.9 (B) 3.0 – 4.9 (D)8.0 – 8.9 (B+) 5.0 – 6.9 (C)9.0 – 10.0 (A) Provas com 3/5 das questões baseadas nas listas Listas para casa e listas para a sala Média dos trabalhos (Listas,implementações, Seminários): MT Média Final = (P1 + MT + P2)/3
42 GB-109 Não é curso state-of-the-art Não enfoca utilização de aplicativos Não ensina high-level libraries (OpenGL,etc) Estes temas poderão ser cobertos em estudos posteriores.
43 Pré-Requisitos: Lista Exercicios 1 Geometria Analítica em 3D: Equações de retas, cônicas, planos, esferas, etc Cálculo Vetorial e Algebra Linear Cálculo Diferencial e Integral
44 CUIDADO! Curso trabalhoso Enfoque matemático e formal Implementações exigem tempo para obter os resultados necessários
45 Perspectivas para Teses Computação Gráfica Modelagem Geométrica via Métodos Variacionais Modelos Massa-Mola Realidade Virtual Visualização Científica Visualização de Campos Dependentes do Tempo Animação de Fluidos Multiresolução Técnicas Baseadas em Partículas
46 Bibliografia 1) D. F. Rogers. Procedural Elements for Computer Graphics. McGraw-Hill International Editions, ) D. F. Rogers and J. A. Adams. Mathematical Elements for Computer Graphics. McGraw-Hill International Editions, Second Edition, ) J. D. Foley, A. Dam, S. K. Feiner, and J. F. Hughes. Computer Graphics, Principles and Practice, 2nd ed. Addison Wesley, ) Fernando Luiz B. Ribeiro, Introdução à Computação Gráfica, edited by Setor de Publicações e Programação Visual/COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro.