Trainers and Co-Trainers A new perspective on Training Albino Silva and Sandra Marques - FENACERCI
The TOPSIDE + Project What is new? The importance of involving people with intellectual disabilities as trainers Why an Easy-to-Read curriculum The Easy-to-Read curriculum Trainer and co-trainer – roles The importance of the co-trainer The Mentor
The TOPSIDE + Project What is new? Working always with pairs Giving a significant role to the co-trainer Valuing life experiences Working from a skills based approach
The TOPSIDE + Project The easy-to-read curriculum Co-trainers need to have something to support them Some key concepts need to be explained and integrated We need to promote independent study and reflection
The easy-to-read curriculum is NOT the TOPSIDE curriculum The easy-to-read curriculum is NOT the TOPSIDE curriculum! The TOPSIDE curriculum is about the skills needed to be a good peer supporter The easy-to-read curriculum is a tool to be used by co-trainers
The easy-to-read curriculum How is it organised Key ideas/concepts Peer Peer Support
The easy-to-read curriculum How is it organised TOPSIDE way of training The TOPSIDE curriculum The TOPSIDE exercises The TOPSIDE trainings
The easy-to-read curriculum How is it organised Skills to develop Inclusive skills Peer to peer skills Practical skills
Peer to peer skills These skills are about communication, reaction and empathy in face-to-face or group exchange
Inclusive values and skills These skills are about inclusion, person-centred thinking, valued social roles, and being a citizen in your community
Practical skills These skills are about relating experiences from different areas of life and quality of life in relation to inclusion: home, rights, work, etc.
The easy-to-read curriculum How is it organised Trainer and co-trainer Roles and tasks Planning the training sessions Evaluation of the training After the training The mentor
O meu percurso no PROJETO TOPSIDE + Formando no Grupo de Participação de Clientes Formando na FENACERCI Formando na formação de Pares de Apoio (Foz do Arelho, 5 dias) Participação em reuniões de parceria (Alemanha) Coformador na formação de pares de apoio (Peniche, 5 dias) Formando na formação de formadores (Lisboa, 3 dias)
O PROJETO TOPSIDE + é importante... Para mim Para o Grupo de Participação de Clientes Para os clientes da CERCILISBOA Para outros grupos de autorrepresentantes Para a Plataforma Nacional de Autorrepresentantes* * A Plataforma vai continuar a formar pares de apoio com a ajuda da FENACERCI
O que aprendi com o PROJETO TOPSIDE + É diferente ser apoiado por profissionais e ser apoiado por pares Todos sabemos alguma coisa: As minhas experiências de vida podem ajudar outras pessoas Todos temos vários papeis sociais
Para ser Par de Apoio é preciso... Gostar de ajudar o outro Gostar de aprender coisas novas Gostar de conversar Compreender o que as outras pessoas sentem
Formador e Coformador Ajudar os pares com as experiências de vida Planear a ação de formação Receber os participantes e distribuir os materiais Passar a informação importante Explicar os exercícios Fazer os exercícios Avaliar a formação Ajudar os pares com as experiências de vida
No projeto TOPSIDE+ Formador e Coformador podem fazer as mesmas coisas Cada Coformador tem diferentes competências O Coformador traz para a formação as suas experiências de vida O Formador não têm as mesmas experiência de vida que os formandos É mais fácil para o Coformador perceber as dificuldades e problemas dos formandos
O Mentor projeto TOPSIDE+ O mentor é alguém a quem o Par de apoio pode pedir ajuda O Par de apoio pode não conseguir ajudar em algumas situações Nessas alturas recorre ao Mentor É importante reconhecer quando devemos procurar o Mentor O Mentor pode ser um profissional mas pode ser também um familiar ou amigo