Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Scaffolding of Self-Regulated Learning in Social Networks Scaffolding do Aprendizado Auto-Regulado em Redes.

Slides:



Advertisements
Apresentações semelhantes
Presenter’s Notes Some Background on the Barber Paradox
Advertisements

RCAAP Project João Mendes Moreira, FCCN Berlin 7, Paris, 04/12/2009.
Laboratório de Sistemas Distribuídos (LSD) – Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)EELA Grid School – December 04, 2006 Enhancing SegHidro/BRAMS.
São Paulo - November 7, 2013 Measuring the Cost of Formalization in Brazil © 2003 The Ronald Coase Institute Adopting RCI methodology to measure start.
INPAs insights on LBA (and its role as the coordinating institution): (based on and the message from INPAs General Director, Dr Adalberto Val, and on former.
Por Dave Batty 3/2012 T Disciplinando alunos no programa Desafio Jovem Teen Challenge Staff Training Course T iTeenChallenge.org.
From the Characterization of Academic (In)Success in Higher Education Science and Engineering Courses to the presentation of Proposals to Promote its Success.
III REUNIÃO DE COORDENAÇÃO REGIONAL DA BVS Lewis Joel Greene Editor Brazilian Journal of Medical and Biological Research Medical School of Ribeirão Preto.
Ciência Robert Sheaffer: Prepared Talk for the Smithsonian UFO Symposium, Sept. 6, 1980.
ANÁLISE DA PRODUÇÃO EM PERIÓDICOS ( ) SEGUNDO NOVOS ESTRATOS VITÓRIA, ES – OUTUBRO 2008 Kenneth Camargo – IMS/UERJ Cláudia Medina – IESC/UFRJ.
Towards a Requirement Analysis Approach for Dependable Law-Governed Systems Maíra Gatti, Gustavo Carvalho May 2nd 2006.
DIRETORIA ACADÊMICA NÚCLEO DE CIÊNCIAS HUMANAS E ENGENHARIAS DISCIPLINA: INGLÊS FUNDAMENTAL - NOITE PROFESSOR: JOSÉ GERMANO DOS SANTOS PERÍODO LETIVO.
Gilson Antonio Giraldi Laboratório Nacional de Computação Científica,
GT Processo Eletrônico SG Documentos Eletrônicos Segunda reunião – 28/08/2009 Interlegis.
Uniform Resource Identifier (URI). Uniform Resource Identifiers Uniform Resource Identifiers (URI) ou Identificador de Recursos Uniforme provê um meio.
Protocolo HTTP.
SECEX SECRETARIA DE COMÉRCIO EXTERIOR MINISTÉRIO DO DESENVOLVIMENTO, INDUSTRIA E COMÉRCIO EXTERIOR BRAZILIAN EXPORTS STATISTICAL DEPURATION SYSTEM Presentation.
Projeto Povos, Culturas e Pontes People, Cultures and Bridges Project 2011/2012 Migrations and Citizenship Office.
Acção de Formação A Biblioteca Escolar: Leitura e Literacia no 2º e 3º ciclos do Ensino Básico e Secundário Centro de Formação Júlio Brandão
Indirect Object Pronouns - Pronomes Pessoais Complemento Indirecto
Norman de Paula Arruda Filho / ISAE The New Role of Management Education A Brazilian Experience NORMAN DE PAULA ARRUDA FILHO Buenos Aires, 6 de dezembro.
OER LIFE CYCLE Andrew Moore and Tessa Welch.
Tópicos Especiais em Aprendizagem Reinaldo Bianchi Centro Universitário da FEI 2012.
Fazendo e Brincando: Confecção de Materiais para as Aulas de Inglês
Webots Pedro Pinheiro 12 de Novembro de Webots Pedro Pinheiro 12 de Novembro de 2004 Prepared by: Pedro Pinheiro.
Definição do MoC Subjacente a Aplicação Prof. Dr. César Augusto Missio Marcon Parcialmente extraído de trabalhos de Axel Jantch, Edward Lee e Alberto Sangiovanni-Vincentelli.
Ana Paula de Carvalho1, Anderson A. Ferreira1, 2, Alberto H. F. Laender1, Marcos André Gonçalves1 1 Departamento de Ciência da Computação, Universidade.
Knowledge Extraction from the Web (ISEWO)
Lecture 4 Pressure distribution in fluids. Pressure and pressure gradient. Hydrostatic pressure 1.
CEManTIKA Framework Overview Vaninha Vieira Ana Carolina Salgado Patricia Tedesco
Metodologia de Desenvolvimento de Software Hermano Moura Alexandre Vasconcelos, André Santos, Augusto Sampaio, Hermano Moura, Paulo.
Where English is Fun!!!... Onde o Inglês é divertido!!! Escola Internacional de Linguas BRAVOwww.bravoecole.com.br Brasilia - DF THE FUN CLUB.
Aceitacao Acceptance. Aceita a vida que Deus te deu. Accept the life God gave you.
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa Ontology Building Process: The Wine Domain João Graça, Márcio.
Hoje é domingo, 14 de setembro de 2014 Agora mesmo são 22:54 h. Relaxe por uns momentos e aprecie … Com som Today is Monday, 1 st December Relax.
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa Understanding Epidemic Quorum Systems INESC-ID Lisbon/Technical.
Faculdade de Ciências Económicas e Empresariais Universidade Católica Portuguesa 15/09/2014Ricardo F Reis 6 th session: Financial Measures.
Desenvolvimento de Websites. SIMA 2011
USING THE SOFTWARE MODELLUS TO HELP THE “BASED LEARNING PROBLEMS”
Socio-technical approaches for Safety STAMP/STPA
10/ Daily Goal Sheet & Daily Checklist for Teachers Folha do Objetivo Diário & Checklist diário para os Professores By Por David Batty PSNC #7.
Statement of the Problem The influence of technology in education is one of the priority subjects in Educational Research, in particular, the creation.
Using innovation models to grow the GLP business Kip Garland innovationSEED October 9 th, 2009.
Virgínia Trigo ESU Panel – 9th September 2009 How to Network in International Doctoral Programs ____________ Similarities and Differences in Doctoral Programmes.
TECNOLOGIA COMO UMA FERRAMENTA PODEROSA NO APRENDIZADO DE IDIOMAS
© 2012 Autodesk Autodesk Revit para projetos executivos de arquitetura Módulo 2: Otimizando a modelagem para documentação Tiago Marçal Ricotta Gerente.
VOCÊ JÁ FALA INGLÊS FLUENTEMENTE?
Clicar para rolar Click to run Caminha de 10 a 30 minutos todos os dias.... Sorri enquanto caminhas. Walk 10 to 30 minutes every day… Smile while you’re.
Faculdade de Ciências Económicas e Empresariais Universidade Católica Portuguesa 17/12/2014Ricardo F Reis 2 nd session: Principal –
IEEE PES General Meeting, Tampa FL June 24-28, 2007 Conferência Brasileira de Qualidade de Energia Santos, São Paulo, Agosto 5-8, Chapter 8: Procedure.
Abstract This study aimed to present a survey with the reference values from 254 Brazilian male judokas hand grip strength according to their age, weight.
O que são os alertas do Google?
Redes Sociais Online ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa MCCTI Mónica Oliveira 13 de Março de 2013.
“Eles não aprendem português quanto mais inglês” Moita Lopes, L.P Oficina de Linguística Aplicada Mercado de Letras. pp
Learning english with comics …………….. Aprendendo inglês com quadrinhos.
Phases of Hackers. Module 1: Today’s Threat Landscape Module 2: Key Principles of Security Module 3: Understanding your enemy! Module 4: Phases of Hackers.
Visão geral do Aprendizado de máquina
Understanding the texts
Teste e Qualidade de Software
SENOP Seminário Nacional de Operadores de Sistemas e de Instalações Elétricas Atualização Tecnológica como base para a Inovação nos Processos da Operação.
Trainers and Co-Trainers
TAKEAWAYS MY 8 KEY FROM THE SUPER INSIGHTFUL Q&A WITH GARY VEE.
Thiago Souza Support Engineer 25 de Abril, 2017
Workshop Pesquisa Acadêmica
CEManTIKA Framework Overview
Adição e Multiplicação
Developing a Hypothesis
Pesquisadores envolvidos Recomenda-se Arial 20 ou Times New Roman 21.
Teen Challenge Staff Training Course T603.02
Transcrição da apresentação:

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Scaffolding of Self-Regulated Learning in Social Networks Scaffolding do Aprendizado Auto-Regulado em Redes Sociais Cássio Melo Mestrando CIN UFPE Jun/2010

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Metacognition Being aware of your own thoughts, feelings, actions, and their effects on others

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Metacognition  Metacognition Knowledge –Person Variables –Task Variables –Strategy  Metacognitive experiences  Tasks or goals  Strategies or activities Flavell (1979)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Self-Regulated Processes Self-regulation from a social cognitive perspective refers to the degree to which students are able to become metacognitively, motivationally, and behaviorally active participants of their own learning process (Zimmerman, 2000)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Self-Regulated Learning Goal Planning Self- Monitoring Self- Evaluation Zimmerman (1979)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Self-Regulation Processes  goal setting  self-monitoring  self-evaluating  task strategies  help seeking  time planning and management (Kitsantas & Zimmerman, 2004)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Motivation  Problems –Incompetent individuals lack the metacognitive skills necessary for accurate self-assessment [Jones 08] –The incompetent can gain insight about their shortcomings by making them more competent, thus providing them the metacognitive skills necessary to be able to realize that they have performed poorly [Kruger 99] –A lot of useful information about the learner is available in CSCL environments but most are not analysed [Dettori 2008] –There’s no automatic support for tracking user’s activity on a LMS and transforming it in meaningful information for feedback [Foroughi 2005]

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Current Self-Regulation Challenges in Online Learning Environments  Great demands of self-regulatory skills [Narciss et. al. 2005, Kitsantas 2004]  Lack of teaching support  Extensive amount of information available [Narciss et. al. 2005]  Incompetent individuals lack the metacognitive skills necessary for accurate self-assessment [Jones 08]  There’s little automatic support for tracking user’s activity on a LMS and transforming it in meaningful information for feedback [Foroughi 2005]  Social dimension of learning has not unleashed in self-regulatory activities in Online Environments [Kitsantas 2004]

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Scaffolding of Metacognition  Um tanque de água é em formato de um prisma octagonal. A base tem lado de 11,9 cm. A aresta lateral do tanque é 36 cm. a)Qual é a área da superfície da base do tanque? b)Qual é o volume do tanque de água? c)Se você colocar água a uma vazão de 1,8 cm³/seg., quanto tempo levará para encher o tanque?

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Scaffolding of Metacognition  Um tanque de água é em formato de um prisma octagonal. A base tem lado de 11,9 cm. A aresta lateral do tanque é 36 cm. a)Qual é a área da superfície da base do tanque? b)Qual é o volume do tanque de água? c)Se você colocar água a uma vazão de 1,8 cm³/seg., quanto tempo levará para encher o tanque?

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Scaffolding of Metacognition  What is the goal?  What is important?  What are the steps to solve this problem?  What instruments can you use to measure?

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Research Goals To study some of the online social network practices that contributes to the development of self-regulatory skills in the new collaborative situations available in Redu  How can Social Networks help students become self-regulated learners?  And, what processes of SRL should be supported?

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Scaffolding of Self-Regulated Learning in Social Networks

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Development  Qualitative data  Quantitative data  SRL Inventories

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Guidelines

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Task Instructions, Contextual Aids and Use Policies

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Prompts for Reflection Describe the steps you have developed to find the solution Share

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Activity Streams

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Learning Profile

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Track User’s Progress

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Lecture Notes

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Peer Discussion and Assistance

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Quizzes and Rubrics

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Performance Feedback and Guidance

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Reward Participation

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Graphical Information

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Related Work

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Related Work  Visualization  Conversation  Social Network Analysis  Intelligent Tutoring Systems

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Supporting Self-Regulation in Student-Centered Web-based Learning Environments Debbagh & Kitsantas (2005)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Promotion of self-assessment for learners in online discussion using the visualization software Mochizuki (2005)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional A visualization tool for student assessment and evaluation in online learning Foroughi (2005)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Promoting self-regulated learning in web-based learning environments Narciss et al. (2007)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Personalized E-learning system with self-regulated learning assisted mechanisms for promoting learning performance Chen (2009)

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Detecting Self-Regulated Learning in Online Communities by Means of Interaction Analysis [Dettori 2008] Ex.: Content Analysis of online interactions

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Case Study

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Redu

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Method  Heuristic Evaluation  Pre- post- test (in progress)  Interview

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Heuristic Evaluation Goals (1/2)  Goal Setting –Users are aware of their leaning objectives and how they can be accomplished in the network  Self-Monitoring –Users keep track on what they have done –Users know if they are doing right  Self-Evaluating –Users receive feedback on their performance –Users know what should they have done different

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Heuristic Evaluation Goals (2/2)  Task Strategies –Users identify people and things that may be interesting to their learning –Users can change their learning strategy  Help Seeking –Users can easily find the resources that help them with a particular task  Time Planning and Management –Users know how much time they have to complete the task

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Heuristic Evaluation Recommendations

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Pre- Post- Test Evaluation

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Questionnaire 1 (MSLQ) Sample

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Questionnaire 2 Sample

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Discussion  Assist goal setting and planning  Smart feedback  More options when learning in Redu  Adaptative classes  Peer-assistance ...

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Open Challenges  Measure the impact of suggested scaffolds  Metacognitive processes enabled in social networks  Teacher role in mediating self- regulation in Social Networks

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Acknowledges  Alex Sandro  Colegas do Redu  Colegas do CCTE  CNPq

Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional Thank you