Profe Elen Regina Peracchi

Slides:



Advertisements
Apresentações semelhantes
ATRIBUIÇÕES E PRÁTICAS DOS SERVIÇOS DE APOIO PEDAGÓGICO ESPECIALIZADO
Advertisements

UM METRO PARA TODOS Infometro / Navmetro Sistemas de promoção da mobilidade e acessibilidade ao sistema de Metropolitano Ligeiro da Área Metropolitana.
“Uma sociedade aberta e acessível a todos”
Cuidado com a escolha das cores 8051 Sensores C.Vídeo Motores RS-232 TCP/IP Mãe Remoto.
É só colocar óculos para conseguir ver?
APLICAÇÃO DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA BIBLIOTECA E SALA DE AULA POR: Ana Rita de Césaro, Daiane de Souza Waltrick, Andréa Oliveira e Carla.
O COMPUTADOR COMO MEIO E COMO FIM
Tecnologia Assistiva:
PROJETO DE INFORMÁTICA
Plano de Ação Pedagógica
Educacional Especializado Deficiência Visual
Tecnologia Assistiva e Acessibilidade
 .
DEFICIÊNCIA FÍSICA: MATERIAS ADAPTADOS
TECNOLOGIA ASSISTIVA E EDUCAÇÃO
Eu e Minha Escola Abertura. Eu e Minha Escola Abertura.
FORMAÇÃO EM AÇÃO 2012 – I SEMESTRE
ÁREA DA DEFICIÊNCIA FÍSICA NEUROMOTORA (DFN)
Software Acessível Introdução O objetivo deste trabalho é fornecer noções básicas sobre os principais sistemas de acessibilidade de deficientes visuais.
Tecnologia Assistiva (Ajudas Técnicas; Tecnologia de Apoio; Tecnologia Adaptativa; Adaptações; Tecnologia para Especiais)
Tecnologia Assistiva (Ajudas Técnicas; Tecnologia de Apoio; Tecnologia Adaptativa; Adaptações; Tecnologia para Especiais)
TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E DA COMUNICAÇÃO NAS PRÁTICAS EDUCATIVAS
Algoritmos Prof. Kelly E. Medeiros.
Pederneiras- São Paulo
TECNOLOGIA ASSISTIVA / DEFICIÊNCIA
Unidade Especializada de Apoio à Multideficiência (UEAM)
Diretoria de Ensino Região de Ribeirão Preto Educação Especial
ESCOLA MUNICIPAL PEQUENO POLEGAR
ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO
O Ensino de Ciências e suas Relações com o Contexto Social
União Educacional Minas Gerais Curso de Pedagogia: Gestão e Tecnologia Educacional Aluna: Débora Luzia da Silveira Professoras: Gilca Vilarinho Gilca Vilarinho.
RÁDIO ANTONIO PRUDENTE
Presidência da República
Medidas educativas para alunos com NEE
Tecnologias de apoio Educação Especial Que desafios? Cidália Marques 5 de Maio de 2010 Agrupamento Marinhas do Sal.
Tecnologia Assistiva para Pessoas com Dificuldades Visuais
“Tecnologia Assistiva” Dra. Maria de Mello FATEC/UNIPAC
Profa. Reane Franco Goulart
Ministério da Educação Universidade Federal de Santa Maria Centro de Educação PPGE – Mestrado em Educação AMBIENTES VIRTUAIS DE ENSINO- APRENDIZAGEM: OS.
APRESENTAÇÃO ELABORADA COM SUBSÍDIOS EXTRAÍDOS DE TEXTOS DE
Projeto Brincar para Vencer
A Tecnologia Assistiva facilitando a aprendizagem no percurso escolar das pessoas com deficiência intelectual Marcia Mirian Ferreira Corrêa Netto XII Congresso.
O braile na escola inclusiva
CARTA DE BELO HORIZONTE
Deficiência Visual Refere-se a uma situação irreversível de diminuição da resposta visual, em virtude de causas congênitas ou hereditárias, mesmo após.
LIVRO ENTENDENDO A DEFICIÊNCIA FÍSICA
Necessidades Especiais, Docência e Tecnologias
Aula 07 – Ensino Fundamental II
Apresentação inicial A Educopédia é uma plataforma de aulas digitais colaborativas que possui: • Um ambiente de fácil navegação; • Conteúdo de qualidade;
Carlene da Penha Santos - Graduanda/ UFPB
Tecnologia Assistiva Carina Maia.
EDUCAÇÃO ESPECIAL um novo lugar na educação brasileira
Acessibilidade.
Questionário Nome Número USP Telefones para contato.
Profª Drª Sonia Maria Rodrigues
Visual Auditiva Mental Múltipla Física
Turismo e Acessibilidade
UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA
As novas tecnologias assistivas para a educação
ACESSIBILIDADE ARQUITETÔNICA
INSTABILIDADE POSTURAL E QUEDAS
Tarefa 2: Tecnologias Assistivas Breno Piva Dineide Dario Joana G. Malaverri.
Seminário Deficiência, funcionalidade e acessibilidade: implicações para os direitos à comunicação, informação e saúde. Direito das Pessoas com Deficiência:
Eixo Temático: Tecnologia Assistiva promovendo o processo ensino- aprendizagem das Pessoas com Deficiência Intelectual. USO DA TECNOLOGIA ASSISTIVA COMO.
CRTIC de Pombal 2012/2013 CENTRO DE RECURSOS T I C PARA A EDUCAÇÃO ESPECIAL DE POMBAL.
Software gratuito que permite um zoom com várias possibilidades: zoom à volta do cursor do rato, zoom em todo o ecrã, zoom num quadrado de um tamanho especifico…
Existência de matrículas duplicadas; Alunos com matrícula nas escolas especiais e nas escolas comuns; Mesmo aluno com várias deficiências; Nº elevado.
Termo de Terminalidade
MATGRAFVOICE: SISTEMA DE TRATAMENTO MATEMÁTICO E VISUALIZAÇÃO TÁTIL DE FUNÇÕES MATEMÁTICAS ATRAVÉS DE UMA IMPRESSORA BRAILLE Aluna: Lorena León Q Orientador:
Acessibilidades Web.  Prática de fazer websites que possam ser utilizados por todas as pessoas.  Quando um website é corretamente concebido, desenvolvido.
Transcrição da apresentação:

Profe Elen Regina Peracchi TECNOLOGIA ASSISTIVA Custom animation effects: spinning clip art with text Click Add Effect, point to Emphasis effect and select More Effects. In the Add Emphasis Effect dialog box, under Basic select Spin, and then click OK. (Intermediate) Click the arrow to the right of the spin emphasis effect, select Effect Options, and do the following: To reproduce the clip art on this slide, do the following: On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, select Quarter Spin. On the Home tab, in the Slides group, click Layout, and then click Blank. On the Insert tab, in the Illustrations group, click Clip Art. On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, select Counterclockwise. In the Clip Art pane, in the Search for box, enter j0435540. In the Search in list, select Everywhere, and then click Go. Select the clip art file in the pane to insert it into the slide. (Note: If you choose another clip art file, the clip art must be in the Windows Metafile format [.wmf].) On the Timing tab, in the Start list, select With Previous. On the Timing tab, in the Speed box enter 4.0 seconds. On the slide, select the clip art. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, do the following: Click OK. On the slide, select the text box, and then in the Custom Animation task pane, do the following: In the Shape Height box, enter 5.83”. Click the Add Effect, point to Entrance and select More Effects. In the Add Entrance Effect dialog box, under Subtle select Fade, and then click OK. In the Shape Width box, enter 8.12”. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Ungroup. Select the fade entrance effect (second effect), and under Modify: Fade do the following: In the Microsoft Office PowerPoint dialog box, click Yes. On the slide, select the converted clip art. On the Home tab, in the Editing group, click Select, and then click Selection Pane. In the Start list, select With Previous. In the Speed list, select Slow. In the Selection and Visibility pane, select the top-level group. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Ungroup. With the text box still selected, click Add Effect, point to Emphasis and select More Effects. In the Add Emphasis Effect dialog box, under Basic select Spin, and then click OK. Also in the Selection and Visibility pane, select the Autoshape object, and then press DELETE. Press CTRL+A to select all of the objects on the slide. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Group. Select the spin emphasis effect (third effect), and under Modify: Spin do the following: Select the group. On the Home tab, in the Drawing group, click Shape Effects, point to Preset, and then under Presets click Preset 8 (second row, fourth option from the left). In the Amount list, select Half Spin. In the Speed list select Slow. With the group still selected, under Drawing Tools, on the Format tab, in the bottom right corner of the Size group, click the Size and Position dialog box launcher, and do the following: On the Size tab, in the Height box, enter 6.27”. On the Size tab, in the Width box, enter 6.27”. Click the arrow to the right of the spin emphasis effect (fourth effect), select Effect Options, and do the following: On the Position tab, in the Horizontal box, enter 3.89”. On the Position tab, in the Vertical box, enter 1.55” On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, in the Custom box enter 30°, and then press ENTER. To reproduce the text on this slide, do the following: On the Insert tab, in the Text group, click Text Box. Drag to draw a text box on the slide. In the text box, enter text and select it. On the Home tab, in the Font group do the following: In the Font list, select Candara. On the Timing tab, in the Delay box enter 3.0 seconds. In the Font Size box, enter 32 pt. In the Font Color list, under Standard Colors select Orange (third option from the left). On the Timing tab, in the Speed box enter 1 seconds (Fast). Click Italic. Select the text box on the slide, and then under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, do the following: To reproduce the background on this slide, do the following: Right-click the slide background area, and then click Format Background. In the Format Background dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: In the Shape Height box, enter 7.29”. In the Shape Width box, enter 7.29”. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the WordArt Styles group, click Text Effects, point to Transform, and under Follow Path select Arch Up (first option from the left). In the Type list, select Linear. In the Direction, list click Linear Down (first row, second option from the left) To wrap the text upside down, at the bottom of the text box, drag the pink adjustment diamond from the center left position in the text box to the lower right corner of the text box. Under Gradient stops, click Add or Remove until two stops appear in the drop-down list. Also under Gradient stops, customize the gradient stops as follows: With the text box still selected, under Drawing Tools, on the Format tab, in the bottom right corner of the Size group, click the Size and Position dialog box launcher, and then on the Position tab do the following: Select Stop 1 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 0%. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Black, Text 1 (first row, second option from the left). In the Horizontal box, enter 3.38”. In the Vertical box, enter 1.04”. Select Stop 2 from the list, and then do the following: To reproduce the animation effects on this slide, do the following: In the Stop position box, enter 100%. On the Animation tab, in the Animations group, click Custom Animation. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Black, Text 1, Lighter 50% (second row, second option from the left). Select the circle clip art on the slide, and then in the Custom Animation task pane, do the following: Profe Elen Regina Peracchi

TECNOLOGIA ASSISTIVA (TA) é um termo relativamente novo, utilizado para identificar toda uma gama de recursos que contribuem para proporcionar ou ampliar habilidades funcionais de pessoas com deficiência, pessoas idosas ou com alguma limitação. Projeto de Acessibilidade Virtual (PAV)IFECT/RGS

REFLEXÃO “Para as pessoas sem deficiência, a tecnologia torna as coisas mais fáceis. Para as pessoas com deficiência, a tecnologia torna as coisas possíveis”. (RADABAUGH apud BERSCH, 2013) Custom animation effects: spinning clip art with text Click Add Effect, point to Emphasis effect and select More Effects. In the Add Emphasis Effect dialog box, under Basic select Spin, and then click OK. (Intermediate) Click the arrow to the right of the spin emphasis effect, select Effect Options, and do the following: To reproduce the clip art on this slide, do the following: On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, select Quarter Spin. On the Home tab, in the Slides group, click Layout, and then click Blank. On the Insert tab, in the Illustrations group, click Clip Art. On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, select Counterclockwise. In the Clip Art pane, in the Search for box, enter j0435540. In the Search in list, select Everywhere, and then click Go. Select the clip art file in the pane to insert it into the slide. (Note: If you choose another clip art file, the clip art must be in the Windows Metafile format [.wmf].) On the Timing tab, in the Start list, select With Previous. On the Timing tab, in the Speed box enter 4.0 seconds. On the slide, select the clip art. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, do the following: Click OK. On the slide, select the text box, and then in the Custom Animation task pane, do the following: In the Shape Height box, enter 5.83”. Click the Add Effect, point to Entrance and select More Effects. In the Add Entrance Effect dialog box, under Subtle select Fade, and then click OK. In the Shape Width box, enter 8.12”. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Ungroup. Select the fade entrance effect (second effect), and under Modify: Fade do the following: In the Microsoft Office PowerPoint dialog box, click Yes. On the slide, select the converted clip art. On the Home tab, in the Editing group, click Select, and then click Selection Pane. In the Start list, select With Previous. In the Speed list, select Slow. In the Selection and Visibility pane, select the top-level group. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Ungroup. With the text box still selected, click Add Effect, point to Emphasis and select More Effects. In the Add Emphasis Effect dialog box, under Basic select Spin, and then click OK. Also in the Selection and Visibility pane, select the Autoshape object, and then press DELETE. Press CTRL+A to select all of the objects on the slide. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Group. Select the spin emphasis effect (third effect), and under Modify: Spin do the following: Select the group. On the Home tab, in the Drawing group, click Shape Effects, point to Preset, and then under Presets click Preset 8 (second row, fourth option from the left). In the Amount list, select Half Spin. In the Speed list select Slow. With the group still selected, under Drawing Tools, on the Format tab, in the bottom right corner of the Size group, click the Size and Position dialog box launcher, and do the following: On the Size tab, in the Height box, enter 6.27”. On the Size tab, in the Width box, enter 6.27”. Click the arrow to the right of the spin emphasis effect (fourth effect), select Effect Options, and do the following: On the Position tab, in the Horizontal box, enter 3.89”. On the Position tab, in the Vertical box, enter 1.55” On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, in the Custom box enter 30°, and then press ENTER. To reproduce the text on this slide, do the following: On the Insert tab, in the Text group, click Text Box. Drag to draw a text box on the slide. In the text box, enter text and select it. On the Home tab, in the Font group do the following: In the Font list, select Candara. On the Timing tab, in the Delay box enter 3.0 seconds. In the Font Size box, enter 32 pt. In the Font Color list, under Standard Colors select Orange (third option from the left). On the Timing tab, in the Speed box enter 1 seconds (Fast). Click Italic. Select the text box on the slide, and then under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, do the following: To reproduce the background on this slide, do the following: Right-click the slide background area, and then click Format Background. In the Format Background dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: In the Shape Height box, enter 7.29”. In the Shape Width box, enter 7.29”. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the WordArt Styles group, click Text Effects, point to Transform, and under Follow Path select Arch Up (first option from the left). In the Type list, select Linear. In the Direction, list click Linear Down (first row, second option from the left) To wrap the text upside down, at the bottom of the text box, drag the pink adjustment diamond from the center left position in the text box to the lower right corner of the text box. Under Gradient stops, click Add or Remove until two stops appear in the drop-down list. Also under Gradient stops, customize the gradient stops as follows: With the text box still selected, under Drawing Tools, on the Format tab, in the bottom right corner of the Size group, click the Size and Position dialog box launcher, and then on the Position tab do the following: Select Stop 1 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 0%. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Black, Text 1 (first row, second option from the left). In the Horizontal box, enter 3.38”. In the Vertical box, enter 1.04”. Select Stop 2 from the list, and then do the following: To reproduce the animation effects on this slide, do the following: In the Stop position box, enter 100%. On the Animation tab, in the Animations group, click Custom Animation. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Black, Text 1, Lighter 50% (second row, second option from the left). Select the circle clip art on the slide, and then in the Custom Animation task pane, do the following:

A Tecnologia Assistiva pode ser entendida como um auxílio que irá promover a ampliação de uma habilidade funcional deficitária ou possibilitará a realização da função desejada e que se encontra impedida por circunstância de deficiência ou pelo envelhecimento.

TECNOLOGIA ASSISTIVA (TA) É uma área do conhecimento, de característica interdisciplinar, que engloba produtos, recursos, metodologias, estratégias, práticas e serviços que objetivam promover a funcionalidade, relacionada à atividade e participação de pessoas com deficiência, incapacidades ou com mobilidade reduzida, visando sua autonomia, independência, qualidade de vida e inclusão social. (CAT, 2007). Custom animation effects: spinning clip art with text Click Add Effect, point to Emphasis effect and select More Effects. In the Add Emphasis Effect dialog box, under Basic select Spin, and then click OK. (Intermediate) Click the arrow to the right of the spin emphasis effect, select Effect Options, and do the following: To reproduce the clip art on this slide, do the following: On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, select Quarter Spin. On the Home tab, in the Slides group, click Layout, and then click Blank. On the Insert tab, in the Illustrations group, click Clip Art. On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, select Counterclockwise. In the Clip Art pane, in the Search for box, enter j0435540. In the Search in list, select Everywhere, and then click Go. Select the clip art file in the pane to insert it into the slide. (Note: If you choose another clip art file, the clip art must be in the Windows Metafile format [.wmf].) On the Timing tab, in the Start list, select With Previous. On the Timing tab, in the Speed box enter 4.0 seconds. On the slide, select the clip art. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, do the following: Click OK. On the slide, select the text box, and then in the Custom Animation task pane, do the following: In the Shape Height box, enter 5.83”. Click the Add Effect, point to Entrance and select More Effects. In the Add Entrance Effect dialog box, under Subtle select Fade, and then click OK. In the Shape Width box, enter 8.12”. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Ungroup. Select the fade entrance effect (second effect), and under Modify: Fade do the following: In the Microsoft Office PowerPoint dialog box, click Yes. On the slide, select the converted clip art. On the Home tab, in the Editing group, click Select, and then click Selection Pane. In the Start list, select With Previous. In the Speed list, select Slow. In the Selection and Visibility pane, select the top-level group. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Ungroup. With the text box still selected, click Add Effect, point to Emphasis and select More Effects. In the Add Emphasis Effect dialog box, under Basic select Spin, and then click OK. Also in the Selection and Visibility pane, select the Autoshape object, and then press DELETE. Press CTRL+A to select all of the objects on the slide. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, and then click Group. Select the spin emphasis effect (third effect), and under Modify: Spin do the following: Select the group. On the Home tab, in the Drawing group, click Shape Effects, point to Preset, and then under Presets click Preset 8 (second row, fourth option from the left). In the Amount list, select Half Spin. In the Speed list select Slow. With the group still selected, under Drawing Tools, on the Format tab, in the bottom right corner of the Size group, click the Size and Position dialog box launcher, and do the following: On the Size tab, in the Height box, enter 6.27”. On the Size tab, in the Width box, enter 6.27”. Click the arrow to the right of the spin emphasis effect (fourth effect), select Effect Options, and do the following: On the Position tab, in the Horizontal box, enter 3.89”. On the Position tab, in the Vertical box, enter 1.55” On the Effect tab, under Settings, in the Amount list, in the Custom box enter 30°, and then press ENTER. To reproduce the text on this slide, do the following: On the Insert tab, in the Text group, click Text Box. Drag to draw a text box on the slide. In the text box, enter text and select it. On the Home tab, in the Font group do the following: In the Font list, select Candara. On the Timing tab, in the Delay box enter 3.0 seconds. In the Font Size box, enter 32 pt. In the Font Color list, under Standard Colors select Orange (third option from the left). On the Timing tab, in the Speed box enter 1 seconds (Fast). Click Italic. Select the text box on the slide, and then under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, do the following: To reproduce the background on this slide, do the following: Right-click the slide background area, and then click Format Background. In the Format Background dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: In the Shape Height box, enter 7.29”. In the Shape Width box, enter 7.29”. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the WordArt Styles group, click Text Effects, point to Transform, and under Follow Path select Arch Up (first option from the left). In the Type list, select Linear. In the Direction, list click Linear Down (first row, second option from the left) To wrap the text upside down, at the bottom of the text box, drag the pink adjustment diamond from the center left position in the text box to the lower right corner of the text box. Under Gradient stops, click Add or Remove until two stops appear in the drop-down list. Also under Gradient stops, customize the gradient stops as follows: With the text box still selected, under Drawing Tools, on the Format tab, in the bottom right corner of the Size group, click the Size and Position dialog box launcher, and then on the Position tab do the following: Select Stop 1 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 0%. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Black, Text 1 (first row, second option from the left). In the Horizontal box, enter 3.38”. In the Vertical box, enter 1.04”. Select Stop 2 from the list, and then do the following: To reproduce the animation effects on this slide, do the following: In the Stop position box, enter 100%. On the Animation tab, in the Animations group, click Custom Animation. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Black, Text 1, Lighter 50% (second row, second option from the left). Select the circle clip art on the slide, and then in the Custom Animation task pane, do the following: Na escola, os serviços de TA são aqueles que buscam resolver os problemas funcionais do aluno.

O Propósito da TA O objetivo primordial da TA é proporcionar à pessoa com deficiência maior independência, qualidade de vida e inclusão social, através da ampliação de sua comunicação, mobilidade, controle de seu ambiente, habilidades de seu aprendizado e trabalho. (BERSCH, 2013)

RECURSOS Os recursos de TA podem variar de uma simples bengala a um complexo sistema computadorizado.

Divisão dos Recursos de TA Classificação em Categorias 1.Auxílios para a vida diária e vida prática; 2.CAA -Comunicação Aumentativa e Alternativa; 3.Recursos de acessibilidade ao computador; 4.Sistemas de controle de ambiente; 5.Projetos arquitetônicos para acessibilidade; 6.Órteses e próteses; 7.Adequação postural; 8.Auxílios de mobilidade; 9.Auxílios para cegos ou com visão subnormal; 10.Auxílios para pessoas com surdez ou com déficit auditivo; 11.Adaptações em veículos; 12.Esportes e lazer.

1.Auxílios para a vida diária e vida prática Classificam-se:nesta categoria e produtos para auxílio em tarefas rotineiras tais como comer, cozinhar, vestir-se, tomar banho, executar necessidades pessoais, manutenção da casa ...

1. Auxílios para a vida diária e vida prática Exemplos: Aparador de prato Adaptador para colocar meia Garfo adaptado

2.CAA (Comunicação Aumentativa e Alternativa) Estão nesta categoria recursos, eletrônicos ou não, que permitem a comunicação expressiva e receptiva das pessoas sem a fala ou com limitações da mesma. São muito utilizadas as pranchas de comunicação com os símbolos, vocalizadores e softwares dedicados para este fim.

2.CAA (Comunicação Aumentativa e Alternativa) Exemplos: Prancha magnética Prancha de comuni Painel alfabeto em libras Lousa interativa

3. Recursos de Acessibilidade ao Computador Encontramos nesta classificação equipamentos entrada e saída(síntese de voz,Braille),auxílios alternativos de acesso ( ponteiras de cabeça, de luz )teclados modificados ou alternativos, acionadores, softwares especiais ( de reconhecimento de voz ...), que possibilitam o acesso das pessoas com deficiência ao computador.

3.Recursos de Acessibilidade ao Computador Exemplos: Leitor de tela Colmeia para teclado Linha Braille

4.Sistemas de controle de ambiente São sistemas eletrônicos que permitem as pessoas com limitações físicas, controlar remotamente aparelhos eletrônicos, sistemas de segurança, entre outros, localizados em seu quarto, sala ou cozinha.

4.Sistemas de controle de ambiente Exemplo: Controle universal Representação esquemática de controle de ambiente a partir do controle remoto (BERSCH,2013).

5.Projetos arquitetônicos para acessibilidade São adaptações estruturais e reformas na casa e ou ambiente de trabalho, através de rampas, elevadores, adaptações em benheiros que retiram ou reduzem barreiras físicas, facilitando a locomoção de pessoas com deficiência

5.Projetos arquitetônicos para acessibilidade Exemplos Barras de apoio Elevador adaptado Plataforma elevatória

6.Órteses e próteses Essa categoria contempla os ajuste ou troca de partes do Corpo, faltante ou de funcionamento comprometido, por Membros artificiais ou recursos ortopédicos ( talas, apoios, Aparelhos ortopédicos entre outros ) LEMBRANDO QUE: Órteses: Contemplam aparelhos destinado a suprir ou Corrigir alterações morfológicas de um membro ou Deficiência de uma função ( Ex: óculos ) Próteses: Envolvem aparelhos ou depositivos destinados a substituir um órgão, de um membro ou parte do membro destruído ( Ex: prótese dentaria )

6.Órteses e próteses Exemplos

7.Adequação Postural Fazem parte desta categoria as adaptações para cadeira de rodas visando o conforto e distribuição adequada da pressão na superfície da pele (assento e encosto anatômicos e almofadas especiais ) Proporcionando postura adequada do corpo. .

7.Adequação Postural Exemplos Almofada para encosto Almofada para acento

8.Auxílios de mobilidade Nesta categoria estão contempladas as cadeiras de rodas manuais e motorizadas, andadores, scooters de 3 rodas, veículos utilizados na melhoria da mobilidade de pessoal, suporte e posicionamento de tronco/cabeça/ membros.

8.Auxílios de mobilidade Exemplos Cadeira de rodas Andador Bengala eletrônica

9.Auxílios para cegos ou com visão subnormal São auxílios para grupos específicos que inclui lupas lentes, Braille para equipamentos com síntese de voz, grandes telas de impressão, sistema de TV com aumento para leitura de documentos e publicações.

9.Auxílios para cegos ou com visão subnormal Exemplos Lupa eletrônica Ampliador de tela

10.Auxílios para pessoas com surdez ou com déficit auditivo Neste grupo são encontrados auxílios que incluem vários equipamentos ( infravermelho, FM ), aparelhos auditivos, telefones com teclado – teletipos ( TTY ), sistemas com alerta tátil e visual.

10.Auxílios para pessoas com surdez ou com déficit auditivo Exemplos Telefone Telefone para DA Software de comunicação para DA Aparelho auditivo

11.Adaptações em veículos São acessórios e adaptações que possibilitam a condução do veículo, elevador para cadeira de rodas, camionetes modificadas e outros veículos adaptados para o transporte pessoal.

11.Adaptações em veículos Exemplos Veículos adaptados

12.Esportes e lazer Nesta modalidade de categoria são encontrados recursos que favorecem a prática de esportes e participações em atividades de lazer.

12.Esportes e lazer Exemplos ( Bola de futsal com guizo Praiana 4R

Vamos refletir? Você consegue perceber como os recursos de TA estão inseridos em nosso cotidiano? Você consegue identificar algum recurso de TA presente em sua vida? Algum recurso em especial lhe chamou atenção? Queridas alunas responder as perguntas para próxima aula.

REFERÊNCIAS BERSCH, Rita. Introdução à Tecnologia Assistiva. Porto Alegre, 2013. Disponível em: <www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf>. Acesso em: 28 maio 2014. MCTI, Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. Catálogo Nacional de Produtos de Tecnologia Assistiva. 2014. Disponível em: <http://assistiva.mct.gov.br/cat/busca/0/lazer>. Acesso em: 28 maio 2014.

Os vídeos estão disponíveis no laboratório de informática Os vídeos estão disponíveis no laboratório de informática. Vídeo 1 : As Cores das Flores Vídeo 2: A vida que você escolheu

Beijos Profe Elen